Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5562
Title: دور المعلم في تفعيل العملية التعليمية
Other Titles: دراسة ميدانية لبعض المؤسسات الابتدائية في ولاية أدرار
Authors: بن مالك, محمد
شيلي, أمحمد / مؤطر
Keywords: المعلم
المدرسة الابتدائية
الفعالية التربوية
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن دور المعلم في تفعيل العملية التعليمية. كمحور أول قمت بوضع الجانب المنهجي لدراستي، وتطرقت الى عنصرين محوريين لدراستي هما المعلم و العملية التعليمية ، حيث وضعت مجموعة من المعلومات متعلقة بهما (التعاريف ....). وبعد الدراسة توصلت الى ان للمعلم عدة أدوار مختلفة في العملية التعليمية و منها ما هو تعليمي كنقل المعارف للتلميذ ... ومنها ما هو إداريا كإدارته لصف... ومنها ما هو اجتماعي كالمحافظة على ثقافة المجتمع... . ايضا للمعلم علاقات تفاعلية داخل و خارج الصف الدراسي منها علاقته بالتلميذ وذلك بحوار و ألتواصل، بالإضافة لعلاقته بزملائه في العمل، و ايضا علاقته بأولياء الامور .
As a first axis Iexamined the mthologicale aspect of my knowledge and touched on the two pivotal element of my study the teacher and the educational process where I put a set of information related to them (acquaintance…) After studying I concuded that the teacher including what is educational such as transferring knowledge to the student and what is administrative such as managing the classroom…including what is social such as preserving the culture of the community…Also the teacher has interactive relationships inside and outside the school including his relationship with the student through dialogue and communication and his relationship with his colleagues at work as well as his relationship with parent
Description: علم الاجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5562
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور المعلم.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.