Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7314
Title: أثر ضغوط العمل على جودة الخدمات الصّحيّة
Other Titles: دراسة حالة المؤسّسات الاستشفائيّة بأدرار
Authors: لعفو, سهيلة
عبد المنيب, مريم
قالون, جيلالي / مؤطر
Keywords: ضغوط العمل
الضغط، الجودة
الخدمة
جودة الخدمات الصحية
الأطباء
الممرضين
الإداريين
المؤسسات الاستشفائية
Nurses - administrators - work pressure - pressure - quality - service - quality of health services - doctors hospital institutions
Issue Date: 1-Jun-2021
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: تهدف الدراسة إلى التعرف على مصادر ضغوط العمل وأثارها على جودة الخدمات الصحية في المؤسسات الإستشفائية(أدرار) وذلك من أجل معرفة مدى تجسيد المؤسسات محل الدراسة لمفهوم ضغوط العمل على جودة الخدمات الصحية، ومعرفة أهم الأبعاد التي تعتمدها المؤسسات في حالة الضغط، من أجل تقديم خدمات ذات جودة عالية، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على الإشكالية المطروحة والتأكد من صحة الفرضيات الموضوعة، تم توزيع استبانة على عينة عشوائية بسيطة مكونة من (60)فردا من الأطباء والممرضين والإداريين، وتم استرجاع (53) ، منها (10) غير صالحة لدراسة، وقد تم الاعتماد على(43) الاستبيان كأداة للدراسة بغرض جمع أراء أفراد العينة، ولهذا تم تقسيمه إلى ثلاثة محاور، يتناول المحور الأول البيانات الشخصية لأفراد العينة، واشتمل المحور الثاني على ضغوط العمل، أما المحور الثالث قد خصص لجودة الخدمات الصحية، واستنادا إلى طبيعة الدراسة، فقد أتبع المنهج الوصفي التحليلي، بهدف الوصول إلى إطار نظري شامل لموضوع الدراسة. ولقد خضعت متغيرات الدراسة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية أهمها: الإنحدار الخطي البسيط لمعرفة الأثر بين ضغوط العمل وجودة الخدمات الصحية، التكرارات والنسب المئوية، المتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، التوزيع الطبيعي، معامل الارتباط سبيرمان، المدى... وتوصلت الدراسة إلى عدة استنتاجات أهمها أن ضغوط العمل في المؤسسات الاستشفائية لا تؤثر على جودة الخدمات الصحية.
The study aims to identify the sources of work stress and its impact on the hospital institutions(Adrar), in order to know the concept of honey pressure on the health services, and to know the most important dimensions that institution adopt in the case of pressure, for the sake of the health of the people to provide high quality services, to achieve the objectives of the study and answer the problem posed and verify the hypotheses developed, a questionnaire was distributed to a simple random sample of(60) individuals from the (53) were retrieved, of which(10) are not valid for a study, and (43)were relied on as a tool for the study with the purpose of collecting the sample members, and for this it was divided into three axes, the first axis deals with the personal date of individuals the sample, and the third axis was devoted to the quality of health services, and based on the nature of the study, the descriptive analytical approach was followed, with the aim of arriving at a comprehensive theoretical framework the subject of the study. The study variables were subjected to a set of statistical methods, the most important of which are: simple linear regression to know theeffect between work stress and health service quality, frequencies and percentages, arithmetic mean, standard deviation, normal distribution, spearman correlation coefficient, range………. The study reached several conclusions, the most important of which is that work stress in hospital institutions does not affect the quality of health services.
Description: إدارة الأعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7314
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أثر ضغوط العمل على جودة الخدمات الصّحيّة.pdf11.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.