Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6164
Title: دور تسويق الخدمات في تحسين أداء المشاريع السياحية
Other Titles: دراسة حالة؛ فندق توات- فندق تكيالت أدرار الجزائر
Authors: بلاوي, محمد
قوماني, عبد الرحمان
سيد اعمر, زينب / مؤطر
Keywords: تسويق الخدمات السياحية
التسويق السياحي
المنتج السياحي
marketing tourism services
tourism marketing
tourism product
Issue Date: 17-Jun-2021
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: تهدف الدراسة الى إبراز دور التسويق الخدمات السياحية على ٱداء في المشاريع السياحية بالإضافة الي التعرف علي العقبات التي تحول دون تفعيل دور ادارات تسويق الخدمات السياحية ،ورفع درجة اهتمام المشاريع السياحية بأهمية تسويق الخدمات السياحية. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من خلال اسلوب دراسة الحالة ، كما انتهجت اسلوب جمع البيانات باستخدام أداتي الاستبانة والمقابلة مع الجهات ذات الصلة. تكون مجتمع الدراسة من جميع العاملين في فندق توات وفندق تكيالت بولاية ادرار، وتوصلت الدراسة الى عدد من النتائج أهمها تشير نتائج الدراسة بأن مستوى جودة الخدمات التي تقدمها الفنادق محل الدراسة للنزلاء مرتفعة، وأن الفنادق تهتم بجودة الخدمات بشكل كبير، إذ ظهر ذلك واضحا من خلال إجابات عينة الدراسة على مستوى جودة الخدمات حيث وافق ما نسبته ( 71.2 %) على أن الفنادق تقدم مستوى خدمات عالي.
The study aims to highlight the role of marketing tourism services on the performance of tourism projects، in addition to identifying the obstacles that prevent activating the role of tourism services marketing departments، and raising the degree of interest of tourism projects in the importance of marketing tourism services. The study followed the descriptive analytical approach through the case study method، as well as the method of data collection using the questionnaire and interview with the relevant authorities. The study population consisted of all employees of the Toat Hotel and the Tekilat Hotel in the Wilayat of Adrar ; The study reached a number of results، the most important of which are the results of the study indicate that the level of quality of services provided by the hotels under study to the guests is high، and that hotels pay great attention to the quality of services. ) that the hotels provide a high level of services.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6164
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.