Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5684
Title: أثر تقنيات التسويق الرقمي على فعالية التواصل مع الزبائن
Other Titles: دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر أدرار
Authors: عابد, مليكة
سليماني, فضيلة
بروكي, عبد الرحمان / مؤطر
Keywords: التسويق الرقمي
التواصل مع الزبائن
اتصالات الجزائر
الاتصال الالكتروني
digital marketing
Communication with customers
Algerian communications
electronic communication
Issue Date: 9-Jul-2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت الدراسة إلى قياس مدى مساهمة تقنيات التسويق الرقمي على فعالية التواصل مع الزبائن بمؤسسة اتصالات الجزائر بحكم أنها من أهم المؤسسات التي تستعمل التسويق الالكتروني ومن أهم وأكبر المؤسسات الاقتصادية الخدمية العمومية في الجزائر، وذلك من خلال الدراسة الميدانية (المديرية اتصالات الجزائر أدرار والوكالة التجارية لاتصالات الجزائر وكالة موبليس) ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي بالاستعانة باستبيان لجمع البيانات وزعت على عمال المؤسسة باستخدام نموذج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS ، وتم توزيع 48 استبيان واسترجعت منها 38 استبيان صالحة. وتوصل البحث إلى أن هناك أثر ذو دلالة إحصائية بين المتغير المستقل (التسويق الرقمي) من خلال أبعاده (الجذب، التواصل، المشاركة، التعلم، الاحتفاظ) على فعالية التواصل مع الزبائن من خلال أبعاده (سهولة الاتصال الالكتروني، التجاوب، المواظبة)، في حين لا توجد فروقات ذات دلالة إحصائية تعزى إلى المتغيرات الديمغرافية.
The study aimed to measure the extent of the contribution of digital marketing techniques to the effectiveness of communication with customers in Algeria Telecom, as it is one of the most important institutions that use electronic marketing and one of the most important and largest public service economic institutions in Algeria, through the field study (Directorate of Algeria Telecom Adrar and the commercial agency of Algeria Telecom To achieve these goals, the study relied on the descriptive analytical approach using a questionnaire to collect data and distributed to the workers of the institution using the SPSS statistical package for social sciences model. 48 questionnaires were distributed and 38 valid questionnaires were retrieved The research found that there is a statistically significant effect between the independent variable (digital marketing) through its dimensions (attraction, communication, participation, learning, retention) on the effectiveness of communication with customers through its dimensions (ease of electronic communication, responsiveness, perseverance), while There are no statistically significant differences due to demographic variables.
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5684
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.