Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5684
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعابد, مليكة-
dc.contributor.authorسليماني, فضيلة-
dc.contributor.authorبروكي, عبد الرحمان / مؤطر-
dc.date.accessioned2021-10-31T07:17:15Z-
dc.date.available2021-10-31T07:17:15Z-
dc.date.issued2021-07-09-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5684-
dc.descriptionادارة الاعمالen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى قياس مدى مساهمة تقنيات التسويق الرقمي على فعالية التواصل مع الزبائن بمؤسسة اتصالات الجزائر بحكم أنها من أهم المؤسسات التي تستعمل التسويق الالكتروني ومن أهم وأكبر المؤسسات الاقتصادية الخدمية العمومية في الجزائر، وذلك من خلال الدراسة الميدانية (المديرية اتصالات الجزائر أدرار والوكالة التجارية لاتصالات الجزائر وكالة موبليس) ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي بالاستعانة باستبيان لجمع البيانات وزعت على عمال المؤسسة باستخدام نموذج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS ، وتم توزيع 48 استبيان واسترجعت منها 38 استبيان صالحة. وتوصل البحث إلى أن هناك أثر ذو دلالة إحصائية بين المتغير المستقل (التسويق الرقمي) من خلال أبعاده (الجذب، التواصل، المشاركة، التعلم، الاحتفاظ) على فعالية التواصل مع الزبائن من خلال أبعاده (سهولة الاتصال الالكتروني، التجاوب، المواظبة)، في حين لا توجد فروقات ذات دلالة إحصائية تعزى إلى المتغيرات الديمغرافية.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to measure the extent of the contribution of digital marketing techniques to the effectiveness of communication with customers in Algeria Telecom, as it is one of the most important institutions that use electronic marketing and one of the most important and largest public service economic institutions in Algeria, through the field study (Directorate of Algeria Telecom Adrar and the commercial agency of Algeria Telecom To achieve these goals, the study relied on the descriptive analytical approach using a questionnaire to collect data and distributed to the workers of the institution using the SPSS statistical package for social sciences model. 48 questionnaires were distributed and 38 valid questionnaires were retrieved The research found that there is a statistically significant effect between the independent variable (digital marketing) through its dimensions (attraction, communication, participation, learning, retention) on the effectiveness of communication with customers through its dimensions (ease of electronic communication, responsiveness, perseverance), while There are no statistically significant differences due to demographic variables.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالتسويق الرقميen_US
dc.subjectالتواصل مع الزبائنen_US
dc.subjectاتصالات الجزائرen_US
dc.subjectالاتصال الالكترونيen_US
dc.subjectdigital marketingen_US
dc.subjectCommunication with customersen_US
dc.subjectAlgerian communicationsen_US
dc.subjectelectronic communicationen_US
dc.titleأثر تقنيات التسويق الرقمي على فعالية التواصل مع الزبائنen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر أدرارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.