Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5066
Title: عسر القراءة وعلاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي
Other Titles: دراسة ميدانية بمنطقة رقان
Authors: نغراوي, الضاوية
باقادي, مباركة
شيحان, فاطمة الزهراء / مؤطر
Keywords: علم النفس المدرسي
عسر القرءاة، التوافق النفسي، التلاميذ، الطور المتوسط، السنة الرابعة
Dyslexia, Psychological Adjustment, Pupils, Intermediate Stage, Fourth Year
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية -ادرار
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على عسر القراءة وعلاقته بالتوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمنطقة رقان وذلك من خلال الإجابة على الاشكالية المطروحة القائلة إلى هل توجد علاقة بين عسر القراءة والتوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي؟ وللإجابة على هدا التساؤل المطروح تم استعمال مجموعة من الأساليب الإحصائية تمثلت في: المتوسط الحسابي ، الانحراف المعياري ، النسب المئوية ، اختبار الفروق (T test) ، معامل الارتباط يرسون وخلصت النتائج التالية 1- تحقق الفرضية العامة وذلك بوجود علاقة بين عسر القراءة والتوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي. 2- عدم تحقق الفرضية الجزئية الأولى أي عدم وجود علاقة دالة إحصائيا في عسر القراءة تعزى لمتغير الجنس. 3- تحقق الفرضية الجزئية الثانية : أي وجود فروق دالة إحصائيا بين العاديين والمعسرين في التوافق النفسي.
The present study aimed to identify dyslexia and its relationship to psychological compatibility among students of the fourth year of primary school in the region of Raqan, by answering the problem posed that there is a relationship between dyslexia and psychological compatibility among fourth year primary school students? To answer this question, a group of statistical methods have been used, represented in: the arithmetic mean, standard deviation, percentages, the test of differences (T test), correlation coefficient, and the following results were concluded 1-The general hypothesis is fulfilled by the existence of a relationship between dyslexia and psychological compatibility among fourth year primary school students. 2- The first partial hypothesis was not fulfilled, that is, the absence of a statistically significant relationship in dyslexia attributable to the gender variable. 3-The second partial hypothesis is fulfilled: that is, the existence of statistically significant differences between the ordinary and the insolvent in terms of psychological compatibility.
Description: تخصص علم النفس المدرسي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5066
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عسر القراءة وعلاقتها بالتوافق النفسي.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.