Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/3954
Title: دور الإدارة الإلكترونية في تحسين الأداء البيداغوجي
Other Titles: دراسة حالة برمجية التسيير والبحث والتعليم العاليprogres من وجهة نظر عينة من أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة أدرار
Authors: عيساوى, جمعة
بوشنتوف, آمنة
هداجي, عبد الجليل / مؤطر
Keywords: الإدارة الإلكترونية
الأداء البيداغوجي
تحسين الأداء
جامعة أدرار
E-management
pedagogical performance
performance improvement
Adrar University
Issue Date: 30-Jun-2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الإدارة الإلكترونية في تحسين الأداء البيداغوجي للأستاذ الجامعي من خلال تطبيقات الإدارة الإلكترونية بأبعادها الأربعة) عتاد الحاسوب، شبكة الاتصال، البرمجيات، المورد البشري(، حيث تكون مجتمع الدراسة من الأساتذة المتواجدين بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسييربجامعة أدرار، وتم سحب عينة عشوائية من الأساتذة مكونة من 60 مفردا، واستخدمتالإستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات، حيث تم تحليلها بواسطة برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss*26 ، وقد تم التوصل إلى أنه توجد علاقة ارتباط قوية بين أبعاد الإدارة الإلكترونية والأداء البيداغوجي، وعليه فالإدارة الإلكترونية تساهم في تحسين الأداء البيداغوجي للأستاذ الجامعي في الكلية محل الدراسة.
This study aimed to identify the role of e-management in improving the pedagogical performance of the university professor through the applications of electronic management in its four dimensions (computer hardware, software, network, human resource), where the study community is a faculty of professors located in the Faculty of Economics, Business and Management Sciences at The University of Adrar, and a random sample of professors of 60 individuals was withdrawn, and questionnaire was used as a major tool for collecting information, where it was analyzed by the program of statistical packages for social sciences*26,Finally, it was concluded that There is a strong correlation between the dimensions of e-management and pedagogical performance, and e-management therefore contributes to improving the pedagogical performance of the university professor in the faculty in question
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/3954
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.