Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7833
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorضراوي, الزهراء
dc.contributor.authorقومي, سهام
dc.contributor.authorاغياث, سالمة / مؤطر
dc.date.accessioned2023-05-11T13:44:42Z
dc.date.available2023-05-11T13:44:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7833
dc.descriptionتخصص: علم النفس المدرسيen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي ببلدية بودة ولاية أدرار، حيث تم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من( 60) تلميذ وتلميذة، و تمثلت أدوات الدراسة في مقياس اضطراب فرط النشاط الحركي وتشتت الانتباه لمحمد النوبي 2008 تمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية spss v20. وتوصلنا الى النتائج التالية : - توجد علاقة عكسية دالة احصائيا بين اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الطور الابتدائي. -عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه .en_US
dc.description.abstractThe current study aims to identify attention deficit hyperactivity disorder and its relationship to the academic achievement of primary school students in the municipality of Boude, the state of Adrar, where the descriptive approach was used. The study on the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale of Muhammad Al-Nubi 2008 was statistically processed using the statistical program for social sciences spss v20. We arrived at the following results: - There is a statistically significant inverse relationship between attention deficit hyperactivity disorder and academic achievement among primary school students. - There are no statistically significant differences between males and females in Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectفرط النشاط الحركيen_US
dc.subjectتشتت الانتباهen_US
dc.subjectالتحصيل الدارسيen_US
dc.subjectالطور الابتدائيen_US
dc.subjectعلم النفس المدرسيen_US
dc.subjecthyperactivity and attention deficit, academic achievement, primary school studentsen_US
dc.titleفرط النشاط الحركي وتشتت الانتباه وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الطور الابتدائيen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية بإبتدائية العالم جعفري بودة بولاية ادرارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مدكرة الزهرة لمعدلة.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.