Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7721
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن عبد الرحمان, محمد-
dc.contributor.authorبوشرى, عبد الغني / مؤطر-
dc.date.accessioned2023-03-16T12:52:59Z-
dc.date.available2023-03-16T12:52:59Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7721-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدارسة إلى تسليط الضوء على دور المعرفة التشاركية في تحسين جودة التعليم العالي في الجزائر، عن طريق دراسة ميدانية على عينة من هيئة التدريس والعاملين والطلبة الذين يملكون بريد إلكتروني مهني في جامعة أدرار، وهذا عن طريق الاستبيان كأداة رئيسة للبحث، صممت خصيصا لهذا الغرض، ووزعت على عينة الدراسة عن طريق استبيان إلكتروني، وقد تم استخدم الدراسة مختلف الطرق والأدوات المساعدة على تحليل البيانات الإحصائية (SPSS V28 .(EXCEL 2016, R , وقد توصلت الدراسة إلى أن القوة التفسيرية للمعرفة التشاركية عند ضمان الجودة بلغت قيمة (0.711) وهي قيمة قوية، يليه معامل التحديد عند التخطيط الاستراتيجي بقيمة (0.6) وهي قيمة معتدلة، كل هذا يشير لجودة القوة التفسيرية للبنى الداخلية في النموذج.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to shed light on the role of participatory knowledge in improving the quality of higher education in Algeria, through a field study on a sample of faculty, staff and students who have a professional e-mail at the University of Adrar, and this is through the questionnaire as a main tool for research, designed specifically for this purpose, and distributed On the study sample through an electronic questionnaire, the study has used various methods and tools to help analyze statistical data (SPSS V28. EXCEL 2016, R). The study found that the explanatory power of participatory knowledge when ensuring quality reached a value of (0.711), which is a strong value , followed by the coefficient of determination at strategic planning with a value of (0.6), which is a moderate value, all of this indicates the quality of the explanatory power of the internal structures in the model.
dc.publisherجامعة أحمد دراية – أدرارen_US
dc.subjectمعرفة تشاركيةen_US
dc.subjectتخطيط استراتيجيen_US
dc.subjectجودة تعليم العاليen_US
dc.subjectSharing knowledge, Strategic Planning, quality higher educationen_US
dc.titleدور المعرفة التشاركية في تحسين جودة التعليم العالي في الجزائرen_US
dc.title.alternativeجامعة ادرار انموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.