Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7420
Title: The Use of the Mother Tongue in EFL Learning and Teaching. A Case Study
Authors: KHALED, Fatima Zohra
AZIZAOU, Rekia
BENYAGOUB, Lahcene / Supervisor
Keywords: Linguistics and Didactics
English as a foreign language
teaching English as a foreign language
the mother tongue
the first language
middle school
teaching, learning
Anglais comme langue étrangère, enseignement de l'anglais comme langue étrangère (EALE), l’enseignement, l’apprentissage, la langue maternelle (LM), arabe, le collège, enseignement, apprentissage, Adrar.
اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، اللغة الأم، اللغة الأولى، العربية، المدرسة المتوسطة، التعليم، التعلم، أدرار
Issue Date: 2022
Publisher: University Ahmed DRAIA of Adrar
Abstract: The role of the mother tongue in Teaching English as a Foreign Language (TEFL) has always been a hot topic in the pedagogical discussion. This dissertation explores TEFL in relation to the teaching of the four basic skills of language, i.e. listening, speaking, reading and writing; and investigates the implementation of mother tongue (MT) in TEFL. The purpose of the current work is to provide insights into the debate by stating the teachers and learners’ perspectives on the issue. It attempts to examine the usefulness of MT as a medium of instruction by discussing the possible reasons behind its use in the classroom, under which situations and to what extent. This research is a case study of 78 fourth-year pupils and 3 teachers from Abi Dher Al Ghafari Middle School in Adrar. It was conducted based on two questionnaires; the first one includes eight questions designed for teachers and the other one includes ten questions aimed for students. The finding suggests a strong connection between the use of mother tongue and students’ motivation and academic achievement. Besides, its role in facilitating the teaching and learning process and improving the learners’ comprehension of the English lessons. Nonetheless, teachers should regulate the use of mother tongue in regards to their students’ lacks and needs.
لطالما كان دور اللغة الأم في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية موضوعا ساخنا في المناقشة التربوية. تستكشف هذه الأطروحة تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وتعلقها في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بتدريس المهارات الأساسية الأربع للغة، أي الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة. والتحقيق في تطبيق اللغة الأم في تعليم الإنجليزية كلغة أجنبية. الغرض من العمل الحالي هو تقديم رؤى حول هذا النقاش من خلال ذكر وجهات نظر المعلمين والمتعلمين حول هذه القضية. عن طريق هذه الاطروحة نحاول دراسة فائدة اللغة الأم كوسيلة للتعليم من خلال مناقشة الأسباب المحتملة وراء استخدامها في الفصول الدراسية، وفي ظل أي حالات يمكن استخدامها وإلى أي مدى. هذا البحث عبارة عن دراسة حالة ل 78 تلميذا في السنة الرابعة و3 معلمين من متوسطة أبي ذر الغفاري في أدرار. وقد أجريت على أساس استبيانين؛ الأول تضمن ثمانية أسئلة مصممة للمعلمين والآخر يتضمن عشرة أسئلة موجهة للطلاب. وتشير النتائج إلى وجود صلة قوية بين استخدام اللغة الأم ودوافع الطلاب وتحصيلهم الأكاديمي. هذا إلى جانب دورها في تسهيل عملية التعليم والتعلم وتحسين فهم المتعلمين لدروس اللغة الإنجليزية. ومع ذلك، يجب على المعلمين تنظيم استخدام اللغة الأم فيما يتعلق بنقائص طلابهم واحتياجاتهم.
Le rôle de la langue maternelle (LM) dans l'enseignement de l'anglais comme langue étrangère (EALE) a toujours été un sujet brûlant dans le débat pédagogique. Cette mémoire explore le EALE en relation avec l'enseignement des quatre compétences de base du langage, qui sont: écouter, parler, lire et écrire; et sonder la mise en œuvre de LM dans le EALE. Le but du présent travail est de donner un aperçu du débat en énonçant les points de vue des enseignants et des apprenants sur la question. Il tente d'examiner l'application de la LM en tant que moyen d'enseignement en discutant des raisons possibles derrière l'utilisation de la LM en classe, et dans quelles situations peut être utilisé et dans quelle mesure. Cette recherche est une étude de cas portant sur 78 élèves de quatrième année moyenne et 3 enseignants du collège Abi Dher Al Ghafari à Adrar. Elle a été réalisée sur la base de deux questionnaires; le premier comprend huit questions destinées aux enseignants et l'autre comprend dix questions destinées aux élèves. Les résultats suggèrent un lien étroit entre l'utilisation de la LM et la motivation et la réussite scolaire, ainsi que son rôle dans la facilitation du processus d'enseignement et d'apprentissage et l'amélioration de la compréhension des leçons d'anglais par les élèves. Néanmoins, les enseignants doivent réglementer l'utilisation de la LM en fonction des manques et des besoins de leurs élèves.
Description: Degree in Linguistics and Didactics
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7420
Appears in Collections:Mémoire de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
organized_27.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.