Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6877
Title: واقع التعليم في الجزائر غداة الاستقلال 1962م -1988م
Authors: زويني, عبد الكريم
خثير, الصافي / مؤطر
Keywords: السياسة التعليمية
الاستعمار
الاستقلال
educational policy, colonialism, independence.
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: نتيجة السياسة التعليمية الاستعمارية والتي كانت تهدف إلى تجهيل الشعب الجزائري ومحاربة اللغة العربية والقضاء على كل مقومات الشخصية الوطنية العربية والإسلامية ورثت الجزائر نظاما تعليميا مفرنسا مع مغادرة جل منتسبيه ومؤطريه من الفرنسيين عشية الإستقلال وأمام هذا الوضع سعت السلطات العليا للدولة المستقلة حديثا إلى إعادة بناء وهيكلة النظام التعليمي وفق مبادئ وثوابت الجزائريين ولمجابهة التحديات المستقبلية فسعت الدولة للنهوض بقطاع التعليم تدريجيا باتخاذ خطوات عملية ومرحلية حسب الإمكانيات البشرية والمالية والهياكل المتوفرة آنذاك وفق مخططات تنموية فبدأت بتوسيع قواعده ومرافقة في المدن والقرى والأرياف ورفع نسب المتعلمين بمجانيته وأحقيته لأبناء الشعب الجزائري وكذا تعديل البرامج والمناهج والرفع من نسب المؤطرين مستعينة بالدول الشقيقة والصديقة ثم تعريب التعليم فجزأرته ثم تنظيمه وتنظيم مراحله وأطواره الثلاثة الإبتدائي والمتوسط(الأساسي) ثم الثانوي لتليها مرحلة الإصلاحات التربوية التي فرضتها ضرورة العصر لمواكبة التطور الحاصل في العالم في المجال العلمي والتكنولوجي لكن هذه الإصلاحات واجهتها عدة عوائق وعقبات لم تمكنها من تحقيق ماهو مرجو منها لتبقى الجزائر مستمرة في هذه الإصلاحات التربوية إلى يوم الناس هذا
The colonial educational policy was aimed to illiterate the Algerian people, fighting the Arabic language and eliminating all elements of the Arab and Islamic national personality. After independence, Algeria had inherited a French educational system with the departure of most of its affiliates and framers, for facing this situation, the Algerian authorities of the newly independent state sought to rebuild and restructure the education system in accordance with the principles and constants of Algerians, and in order to confront future challenges, the state sought to advance the education sector gradually by taking practical and interim steps according to the human and financial capabilities and structures available at the time, according to development plans. The framers were with the help of brotherly and friendly countries, then changed the education language to Arabic with its fragmentation, then its organization. Later, they organized its three stages and phases: primary, middle (basic) and secondary, followed by the stage of educational reforms imposed by the necessity of the age to keep pace with the development taking place in the world in the scientific and technological field. But these reforms faced several obstacles, it was not enabled it to achieve what it wanted so that Algeria will continue with these educational reforms until today
Description: مغرب عربي معاصر
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6877
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
واقع التعليم في الجزائر.pdf15.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.