Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6453
Title: التسويق بالعلاقات ودوره في تعزيز استراتيجيات الميزة التنافسية
Other Titles: دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس
Authors: لحسين, حليمة
لحسين, عائشة
العوفي, افنان / مؤطر
Keywords: التسويق بالعلاقات
التنافسية
إدارة العلاقة
الزبائن
إدارة العلاقة مع الزبائن
الميزة التنافسية
استراتيجيات الميزة التنافسية
Relationship marketing
competitive advantage strategies
customer relationship management
Issue Date: 1-Jun-2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: التسويق بالعلاقات ودوره في تحقيق استراتيجيات الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال موبيليس نهدف من خلال هذه الدراسة الى التعرف على التسويق بالعلاقات ودوره في تحقيق استراتيجيات الميزة التنافسية في المؤسسات الخدماتية ومعرفة درجة العلاقة بينهما، ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بالاعتماد على الاستبانة كأداة لدراسة وتكون مجتمع الدراسة من زبائن مؤسسة موبيليس ولان المجتمع كبير وغير محصور اعتمدنا على 60 فردا تم اختيارهم عشوائيا وتم استخدام عدد من الأساليب الإحصائية في برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss v22 لعرض تحليل نتائج الدراسة. كما اعتدنا على المنهج وصفي تحليلي. وقد توصلت الدراسة أن هناك علاقة موجبة متوسطة بين التسويق بالعلاقات واستراتيجيات الميزة التنافسية بنسبة 0.461، كما أن هناك درجة مرتفعة في ممارسة أنشطة التسويق بالعلاقات في مؤسسة موبيليس.
Relationship marketing and its role in achieving competitive advantage strategies study the case of The Algiers Mobile Telecommunications Corporation Mobilis Through this study we aim to identify the marketing of relationships and its role in achieving competitive advantage strategies in service institutions and know the degree of relationship between them, and to achieve the objectives of the study we relied on resolution as a tool for studying and the study community is a customer of mobilis foundation and because the community is large and not limited we relied on 60 randomly selected individuals and a number of statistical methods were used in the program of statistical packages of social sciences spss v22 to present the analysis of the results of the study. We are also accustomed to the analytical descriptive approach. The study found that there is a moderate positive relationship between relationship marketing and competitive advantage strategies of 0.461, and there is a high degree of relationship marketing activities at Mobilis.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6453
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.