Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6175
Title: الإغتراب وعلاقته بالاتجاهات الوالدية من وجهة نظر الأبناء
Other Titles: دراسة وصفية لتلاميذ التعليم الثانوي متقنة الشهيد حكومي العيد أدرار
Authors: الطيبي, عبد الله
رويسي, شيخ
قدوري, امحمد / مؤطر
Keywords: الاغتراب
الاتجاهات الوالدية
تنشئة الابناء
أساليب المعاملة الوالدية
Alienation
parenting trends
raising children
parenting methods
Issue Date: 3-Jun-2021
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: جاءت الدراسة الحالية تتناول الاغتراب وعلاقته بالاتجاهات الوالية كما يدركها الأبناء، حيث توصلنا من خلال تطبيقنا لكل من مقياس الاغتراب ومقياس الاتجاهات الوالدية، وجود علاقة ارتباطه دالة بين الاغتراب و الاتجاهات الوالدية قد تحققت على مستوى كل من أبعاد الاغتراب و أبعاد الاتجاهات الوالدية الخاصة بجانب الأب والأم )، مما يعني أن أساليب المعاملة الوالدية واتجاهات كل من الوالدين في تنشئة الأبناء (سواء كانت سلبية أو أجابية ) لها دور كبير في التأثير في شخصية الأبناء مستقبلا وعلى العموم فان كل ما يكتسبه الأبناء من والديهم من خبرات مؤلمة وناجمة عن أساليب خاطئة في التنشئة تؤدي إلى الشعور بالاغتراب.
The current study deals with alienation and its relationship to parental attitudes as perceived by children. Through our application of both the alienation scale and the parenting attitude scale, we found that there is a significant correlation between alienation and parental attitudes that has been achieved at the level of both the dimensions of alienation and the dimensions of parental attitudes on the side of the father and mother. Which means that the methods of parental treatment and the attitudes of each parent in raising their children (whether negative or positive) have a major role in influencing the future personality of the children. to feeling alienated.
Description: علم النفس المدرسي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6175
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الاغتراب.pdf8.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.