Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6042
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorكيلاوي, فاطيمة
dc.contributor.authorمقاوم, نور الهدى
dc.contributor.authorبن الشريف, مبروكة / مؤطر
dc.date.accessioned2022-01-19T13:39:03Z
dc.date.available2022-01-19T13:39:03Z
dc.date.issued2021-06-10
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6042
dc.descriptionمالية المؤسسةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور المسؤولية الإجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الإعمال, من خلال تبيان مفهوم المسؤولية الإجتماعية والتعريف بأهم وظائفها , ومفهوم الميزة التنافسية والتعريف بمصادرها وأنواعها, وإبراز العلاقة فيما بينهما هذا في ما يخص الجانب النظري أما الجانب التطبيقي ولتحقيق أهداف الدراسة تم الإعتماد على إستبانة لغرض جمع البيانات من أفراد العينة, بلغ تعدادها ( 63) مفردة , وتم إستخدام برنامج (spss ) الإحصائي للعلوم الإجتماعية لتحليل بيانات الإستبانة بمختلف الإختبارات كالمتوسط الحسابي والإنحراف المعياري ومعامل الإرتباط وغيرها من الإختبارات , وقد توصلت الدراسة إلى أن هنالك دور إيجابياً للمسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الاعمال , كما توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لتبني المسؤولية الاجتماعية من طرف المنظمات الاقتصادية بولاية أدرار في تحقيق الميزة التنافسية لكل من البعد ( التكلفة , الاستجابة , الجودة , الإبداع , السمعة ) , كما توصلت إلى مجموعة من التوصيات أهمها : ضرورة العمل على نشر وتدعيم فكرة المسؤولية الإجتماعية للمنظمة وإلى ضرورة إنشاء قسم مخصص بإدارة المسؤولية الاجتماعيةen_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify the role of social responsibility in achieving the competitive advantageof business organizations by clarifying the concept of social responsibility and introducing its most important functions and the concept of comtpetitive advantage and definig its sources and types and highlighting the relationship between them with regard to the theoretical aspect, while the practical aspect and to achieve the objectives of the study was relied on a questionnaire For the purpose of collecting data from (63) individuals in the sample, the statistical program (spss) for the social sciences was used to analyze the questionnaire data in various teste such as arithmetic mean standard deviation,coorelation coefficient and other teste, and The study concluded that there positive role for social responsibility in achieving the competitive advantage of business organizations The study also concleded that there is a sataisticially significant impact of social responsibility on the part of economic organizations in the state of Adrar in aghieving the competitive advantage for each dimension(cost , response, quality, creativity, reputation). The social responsibility of organization and the need to establish a dedicated department Managing Social Responsibility.
dc.publisherجامعة أحمد دراية – أدرارen_US
dc.subjectالمسؤولية الإجتماعيةen_US
dc.subjectالميزة التنافسيةen_US
dc.subjectمنظمات الأعمالen_US
dc.subjectالتكلفةen_US
dc.subjectالإستجابةen_US
dc.subjectالجودةen_US
dc.subjectالإبداعen_US
dc.subjectالسمعةen_US
dc.subjectSocial responsibilityen_US
dc.subjectcompetitive advantageen_US
dc.subjectbusiness organizationsen_US
dc.subjectcosten_US
dc.subjectresponsivenessen_US
dc.subjectqualityen_US
dc.subjectcreativityen_US
dc.subjectreputationen_US
dc.titleالمسؤولية الاجتماعية ودورها في تحقيق الميزة التنافسية لمنظمات الأعمالen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية في بعض منظمات الأعمال في ولاية " أدرار "en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.