Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5574
Title: إستراتيجيات التعليم المكيف في إدماج المتأخرين دراسيا
Other Titles: من وجهة نظر معلمي المرحلة الإبتدائية
دراسة ميدانية بإبتدائيات في ولاية أدرار
Authors: لوصيف, صارة
بن قاوقاو, رقية
سلامي, فاطمة / مؤطر
Keywords: الدمج المدرسي
الطفل
التلميذ المتأخر دراسيا
المعلم
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: يعد نظامنا التربوي والتعليمي من بين النظم التي تسعى إلى توفير الطرق و الوسائل التعليمية للتلاميذ المتأخرين دراسيا، وتلبية حاجياتهم و ذلك من أجل التخلص من مشكلة التأخر الدراسي، وإدماج المتأخرين دراسيا في الأقسام العادية. ويعتبر التعليم المكيف نوع من التعليم العلاجي يوجه إلى التلاميذ الذين أظهروا عجزا شاملا في التحصيل الدراسي بسبب ظروفهم النفسية ،أو الصحية، أو الإجتماعية، و التي أثرت على وتيرة التعليم لديهم، أو نتيجة الظروف المدرسية غير الملائمة، و التي جعلتهم يتأخرون عن زملائهم بسنتين دراسيتين على الأقل، الأمر الذي يحتم تنظيم تعليم خاص لفائدتهم يكون مكيفا مع ظروفهم في مناهجه، وطرقه، ووسائله، وتنظيم حصصه،كما يسعى إلى علاج ضعفهم وتمكينهم من تدارك ما تم بعد فترة الرعاية المركزة، وبكيفية تجعلهم يكتشفون قدراتهم على التعلم، ويسيرون تدريجيا في الإتجاه الذي يهيئهم للإندماج في الأقسام العادية . تهدف الدراسة الحالية إلى : • الكشف عن أهم طرق و إستراتجيات التعليم المكيف في إدماج المتأخرين دراسياً. • معرفة مدى مساهمة أقسام التعليم المكيف في الحد من مشكلة التأخر الدراسي . لقد إنطلقنا في دراستنا من التساؤلات التالية : التساؤل الرئيسي: كيف تساهم إستراتجيات التعليم المكيف في إدماج التلاميذ المتأخرين دراسيا في المرحلة الإبتدائية ؟ أما التساؤلات الفرعية فهي : كيف تساهم الوسائل التعليمية في إدماج التلاميذ المتأخرين دراسياً ؟ كيف يساعد تكوين المعلمين في إدماج المتأخرين دراسيا في المرحلة الإبتدائية ؟ كيف تؤثر أساليب التعليم الحديثة في إدماج المتأخرين دراسيا في المرحلة الإبتدائية ؟ ومن ثمة وضعنا الفرضيات التالية : تساهم الوسائل التعليمية في إدماج المتأخرين دراسيا في المرحلة الإبتدائية . يساعد تكوين المعلمين في إدماج المتأخرين دراسيا في المرحلة الإبتدائية. تؤثر أساليب التعليم الحديثة في إدماج المتأخرين دراسيا في المرحلة الإبتدائية. وللإجابة على هذه الأسئلة طبقنا منهج المسح الشامل على عينة تكونت من 98 من 114 معلم من معلمين الأقسام العادية و 02 معلم لأقسام التعليم المكيف بالمدارس الإبتدائية لولاية أدرار و كانت لنا معهم العديد من المقابلات الموجهة لمعرفة أهم الطرق والتقنيات والإستراتجيات المستخدمة للتكفل بالتلميذ المتأخر دراسيا ، كما تمكنا من حضور حصص تعليمية مقدمة من طرف معلمي أقسام التعليم المكيف و الهدف منها معرفة أهم الأساليب التدريسية المستخدمة في التعليم وأهم الوسائل و التقنيات المنتهجة من طرف المعلم داخل القسم المكيف . ومن أهم النتائج التي توصلنا إليها : الوسائل التعليمية تساهم في إدماج المتأخرين دراسيا. يساعد تكوين المعلمين في إدماج المتأخرين دراسيا. تؤثر الأساليب التعليمية الحديثة في إدماج المتأخرين دراسيا.
methods and means for students who are behind in school, and to meet their needs in order to get rid of the problem of academic delay, and to integrate those who are academically late in regular departments. Adapted education is a type of remedial education directed to students who have demonstrated a comprehensive deficit in academic achievement because of their psychological, health, or social conditions, which affected the pace of their education, or as a result of inappropriate school conditions, which made them fall behind their peers by two academic years. At the least, which necessitates organizing special education for their benefit that is adapted to their circumstances in its curricula, methods, and means, and in organizing its lessons, as it seeks to treat their weakness and enable them to remedy what happened after the period of intensive care, and in a way that makes them discover their abilities to learn, and gradually move in the direction Which prepares them to integrate into the regular departments. The current study aims to: • Uncovering the most important methods and strategies of adapted education in integrating the academically late. Knowing the extent to which the air-conditioned education departments contribute to reducing the problem of academic delay. We started our study from the following questions: The main question: How do adapted teaching strategies contribute to reconciling students who are behind in school in the primary stage? The sub-questions are: How educational aids contribute to the integration of students who are behind in school? How does teacher training help in reconciling the academically retarded in the primary stage? How do modern educational methods affect the integration of the academically late in the primary stage? Hence, we made the following hypotheses: Teaching aids contribute to integrating the academically late in the primary stage. Teacher training helps in integrating the academically late in the primary stage. Modern educational methods affect the integration of the academically late in the primary stage. In order to answer these questions, we applied the comprehensive survey approach to a sample consisting of 98 of 114 teachers of regular departments and 02 teachers of air-conditioned education departments in primary schools in the Wilayat of Adrar. We had many interviews with them to learn the most important methods, techniques and strategies used to take care of the student who is behind in school. We were able to attend educational sessions provided by the teachers of the air-conditioned education departments, the aim of which is to know the most important teaching methods used in education and the most important means and techniques used by the teacher within the air-conditioned department. Among the most important results we obtained: Teaching aids contribute to partially integrating those who are behind in school. Teacher training helps partially integrate those who are behind in school. Modern educational methods affect the integration of those who are behind in school in part.
Description: علم الاجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5574
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.