Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorشيروف, سهــــــــــــام
dc.contributor.authorقاع الكاف, حكيم
dc.contributor.authorمختاري, سعد الله / مؤطر
dc.date.accessioned2021-07-14T06:53:40Z
dc.date.available2021-07-14T06:53:40Z
dc.date.issued2021-06-28
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/5318
dc.descriptionادارة الاعمالen_US
dc.description.abstractلقد سعت هذه الدراسة إلى تحديد دور السياسات التسويقية وفق الضوابط الشرعية في تعزيز عمل الصيرفة الإسلامية من خلال استحداث مزيج تسويقي إسلامي متكامل يراعي أسس الشريعة الإسلامية في تكوين أبعاده السبعة المتمثلة في (المنتوج، السعر، الترويج ،التوزيع، الأفراد، الدليل المادي، تقديم الخدمة) والذي يهدف إلى استكشاف فرص تسويقية تعمل على زيادة الحصة السوقية للبنوك الإسلامية في ظل المنافسة مع مثيلاتها إضافة إلى البنوك التقليدية ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم إعتماد استبانة بغرض جمع البيانات من أفراد العينة، وتم استخدام برنامج (spss) الإحصائية للعلوم الاجتماعية الحسابية لتحليل بيانات الاستبانة، بمختلف الاختبارات كالمتوسط الحسابي، والانحراف المعياري ومعامل الارتباط وغيرها من الاختبارات، وقد توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أبرزها: 1. تتبنى وكالات البنوك التجارية محل الدراسة سياسات التسويق وفق الضوابط الشرعية في برامجها التسويقية. 2. وجود علاقة طردية ذات دلالة معنوية بين السياسات التسويقية وفق الضوابط الشرعية والصيرفة الإسلامية. 3. يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لبعد المنتوج والتسعير والتوزيع وفق الضوابط الشرعية على تعزيز الصيرفة الإسلامية. 4. وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول التسويق وفق الضوابط الشرعية تعزي للمتغيرات الشخصية والوظيفية.en_US
dc.description.abstractThis study sought to determine the role of marketing policies in accordance with Shariah regulations in promoting the work of Islamic banking by creating an integrated Islamic marketing mix that takes into account the foundations of Islamic law in the formation of its seven dimensions of (product, price, promotion, distribution, individuals, material evidence, service provision ), which aims to explore marketing opportunities that increase the market share of Islamic banks in light of competition with their counterparts in addition to traditional banks. , using various tests such as the arithmetic mean, standard deviation, correlation coefficient and other tests, and this study reached a set of results, the most prominent of which were: 1. The agencies of the commercial banks under study adopt marketing policies in accordance with the legal regulations in their marketing programmes 2. The existence of a direct positive relationship with a moral significance between marketing policies according to Shariah regulations and Islamic banking 3. There are statistically significant differences about marketing according to Shariah controls that are due to personal and functional variables 4. There is a statistically significant effect of the dimension of the product, pricing and distribution according to Shariah controls on the promotion of Islamic banking.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالتسويق وفق الضوابط الشرعيةen_US
dc.subjectمزيج التسويق الإسلاميen_US
dc.subjectالصيرفة الإسلاميةen_US
dc.subjectصيغ التمويل الإسلاميen_US
dc.subjectMarketing according to Sharia regulationsen_US
dc.subjectIslamic marketing mix, Islamic bankingen_US
dc.subjectIslamic financing formulasen_US
dc.titleدور التسويق وفق الضوابط الشرعية في تعزيز الصيرفة الإسلاميةen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية على بعض وكالات البنوك التجارية بولاية أدرارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور التسويق وفق الضوابط الشرعية .pdf3.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.