Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4913
Title: المحاضر الموريتانية وإسهاماتها في مقاومة الاحتلال الفرنسي1903-1960م
Authors: ابلالي, ليلى
فرفور, فايزة
بوسعيد, احمد / مؤطر
Keywords: موريتانيا / شنقيط / المحاضر / العلماء / الاستعمار / المدارس الفرنسية / المقاومة الثقافية
Mauritania / Chinguetti, lecturer / scholars / colonialism / French schools / cultural resistance
تاريخ موريتانيا
Issue Date: 28-Sep-2020
Publisher: جامعة احمد دراية -ادرار
Abstract: عرفت موريتانيا عبر التاريخ بعدد من الأسماء توحي كلها بمدى العمق التاريخي للمنطقة، أشهرها على الإطلاق بلاد شنقيط نسبة إلى مدينة شنقيط التي كانت مركزاً ثقافياً علمياً بفضل مدارسها المعروفة بالمحاضر هذه المدارس التي لا زالت تفصح عن عبقريتها الثقافية؛ مع بداية القرن 20م خضعت موريتانيا للهيمنة الفرنسية، وقد كان لشخصية" كوبولاني" دور كبير في ذلك، فكانت السياسة الاستعمارية مبنية على ما حوته الاستكشافات النظرية التي سبقتها والتي استطاعت اختراق المحاضر وهذا لإخماد إشعاعها العلمي وسلب شعبها ثقافياً وحضارياً عن طريق مدارسها التي حاولت أن تشوش على المحضرة وتحد من نشاطها لما لها من خطورة على مشروعها الثقافي في غرب إفريقيا ككل، غير أن المحاضر تصدت لهذا المشروع بتنظيم مقاومة ثقافية قوية لا تقل ضراوة عن المقاومة السياسية والعسكرية له، حيث استطاعت بفضل شيوخها أن تتصدى بقوة للمدارس الفرنسية التغريبية وأن تصمد في وجه الغزو الثقافي الأجنبي وتؤدي مهمتها في الحفاظ على الهوية الإسلامية والقيم الأصيلة للمجتمع لتثبت بذلك أنها مؤسسة اجتماعية تعليمية لا يمكن هزيمتها، وعلى الرغم من تراجع دورها حالياً وما تعانيه من تحديات على جميع الأصعدة فإنها لا تزال كما كانت بالأمس في أغلب النواحي الجوهرية، في مسعى منها للحفاظ على أدوارها القديمة.
Mauritania has been known throughout history by a number of names that all suggest the extent of the historical depth of the region. the most famous of all in chinguetti. Which was a scientific cultural center thanks to its records . these schools still reveal their cultural genius. At the beginning of the 20th century. Mauritania was subject to French hegemony. and the character "coppolani" belayed a mahor role in that. The colonial policy was based on what was contained in the theoretical explorations that preceded it. Which were able to penetrate the lecturer its scientific radiance and robbed its people culturally and culturally through its schools that tried to disrupt the lecture and limit its activity because of its danger to its cultural project in west Africa as a whole. However. What if this happens . the lecturer organized a strong cultural resistance that is ni less fierce than the political and military resistance to it. As it was able. Thanks to its sheikhs . to strongly confront the westernized French schools . to withstand the foreign cultural invasion . and to fulfill its mission in preserving the Islamic identity and the original values of society. thus proving that it is an educational social institution that cannot be defeated . she is still as she was yesterday in most essential respects in an effort to preserve her old roles.
Description: التخصص: تاريخ المغرب العربي المعاصر
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4913
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ميموار أخيرة-2020.pdf23.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.