Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4728
Title: الأناشيد الوطنية الموجهة للأطفال في ديوان محمد الأخضر السائحي
Other Titles: مقاربة تداولية
Authors: عزام, بوجمعة
وعلي, عبد الحميد
تكتك, إكرام / مؤطر
Keywords: الطفل
أدب الكبار
التداولية
الشعر
النثر
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: يعد الأدب بوجه عام فن لغوي تنتظمه أنواع أدبية معروفة شعرا ونثرا، وهو تشكيل أو تصوير تخيلي للحياة والفكر والوجدان من خلال أبنية لغوية، وأدب الطفولة نوع أدبي متجدد في أدب أي لغة، ففي لغتنا هو ذلك النوع الأدبي المستحدث من جنس أدب الكبار (شعره ونثره وأثره الشفاهي والكتابي) وهو نوع أخص من جنس أعم يتوجه لمرحلة الطفولة, كما يعتبر هذا الأدب أدب واسع المجال، متعدد الجوانب متغير الأبعاد طبقا لاعتبارات كثيرة مثل نوع الأدب نفسه، والسن الموجه إليها هذا الأدب وغير ذلك من الاعتبارات، فأدب الأطفال لا يعني مجرد القصة، أو الحكاية النثرية أو الشعرية وإنما يشمل المعارف الانسانية كلها. التداولية من العلوم اللغوية الحديثة التي انبثقت من الاتصال بين اللغة والفلسفة، وهي تتصل بالظواهر الاجتماعية والنفسية والبيولوجية، والسيميائيات، وتتداخل مع اللغة في الدلالة وعلم اللغة الاجتماعي، وعلم اللغة النفسي وتحليل الخطاب. وترتكز التداولية إلى نظرية الفعل الكلامي. عرف القدامى العرب فكرة التداولية وناقشوها في معهود خطابهم، واهتموا بمظاهر لغوية انبثقت من سياقات الاستعمال اللغوي الدائرة في مستوى التخاطب، وعني بها اللغويون وعلماء البلاغة والمنطق وغيرهم. في ضوء هذا تقوم الدراسة هذه بتتبع التداولية منذ نشأتها لبيان تصور نظري عنها وفق التطورات التي مرت بها، ثم توضيح موقف القدامى في معهود الخطاب العربي عن التداولية وعناصرها التي ذكرها المعاصرون الغربيون، والتطرق إلى التفكير التداولي لديهم كالجاحظ وابن قتبية وأبي هلال العسكري وابن سنان الخفاجي وعبد القاهر الجرجاني والسكاكي وحازم القرطاجني وابن خلدون والسيوطيوتطبيقات مفاهيم التداولية في أحاديث الرسول صلى الله عليه وسلم الاجتماعية
Literature is generally considered as a linguistic art organized by well-known literary genres as poetry and prose. It is the formation or imaginative representation of life, thought, and sentiment through linguistic structures. Childhood literature is a renewed literary type in the literature of any given language in the world, in our language it is that new literary genre of the type of adult literature (poetry and prose and its oral and written effect). Moreover, it is a more specific type than a more general gender that is directed to the stage of childhood, this type of literature is considered a broad field, multifaceted and with variable dimensions according to many considerations such as the type of literature itself, the age to which this literature is directed and other considerations, because children literature does not mean just the story , Or the prose or poetic story, but it includes all human knowledge. Pragmatics is one aspect of modern linguistics that emerged from the relation between language and philosophy, which is related to the social and psychological phenomena, biological, and semiotics besides it interferes with the semantic of language in social, linguistics, psycholinguistics and discourse analysis. Pragmatics based to speech acts. Ancient Arabs knew the idea of pragmatics and they discussed in their standard language, and take care of linguistic manifestations emerged from the linguistic usage contexts circle at a conversational level. Linguists, scholars of rhetoric, philosophers and other talked about it. In light of this studies we will describe the terminology of pragmatics since its inception to state theoretical picture according to the developments that passed by, and then clarify the position of veterans cin terms of Arab discourse in pragmatics and its elements which mentioned by contemporaries Westerners, and addressed to pragmatics with al-Jahidz, , IbnQutaibah, Abu Hilaal al- Askariy, IbnSinan al-Khafaji, Abal-Qaahi al-Jurjaahiy al-Skakiy, Hazem al-QurtaajanniyIbnKhaldun and Suyutiy.
Description: أدب جزائري
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4728
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الأناشيد الوطنية الموجهة للأطفال.pdf11.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.