Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4663
Title: آليات الخطاب النقدي عند حبيب مونسي
Authors: فلاني, محمد القاسم
براهيم, عبد النور / مؤطر
Keywords: عبد القاهر الجرجاني
دي سوسير
الفكر العربي
القراءة الأسلوبية
السيمياء
التلقي
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: إنّ الباحث في حقل الدراسات النقدية سيقف لا محالة أمام مجموعة من التساؤلات المعرفية التي تتمحور حول ماهيتها، وتتناول حقيقة المناهج والمدارس النقدية الأدبية التي باتت أداة لدراسة النصوص الإبداعية ومظاهرها الفنية والجمالية، ومطلبا لاستكشاف المناحي العلمية والمعرفية التي يمتلك، والهدف من هذه الممارسات تحويل الكلمات إلى عوالم مليئة بالصور والمشاهد التي لا يستهان بها، ويؤسس الباحث كل ذلك وفق مرجعياته النقدية وتجربته التي يختبر فاعليتها. وإن المتأمل لحركة النقد العربي يدرك قيمة الأسماء التي عكفت على تطويره والكشف عن خصائصه من أجل الوصول إلى إيحاءاته ودلالاته والعمل على إدراك مقارباته الفنية للنصوص، والبحث ينتقل بنا إلى الزاوية التي انطلق منها حبيب مونسي أحد أبرز النقاد الذين أسهموا في بناء رؤية نقدية عربية حديثة. وتعد التجربة النقدية عنده من التجارب النقدية التي تستوجب الدراسة والبحث، والتحقيق والتمحيص، سعيا لكشف آلياتها الإجرائية.
The researcher in the field of critical studies will inevitably stand in front of a set of cognitive questions that revolve around what they are, and deal with the truth of literary critical curricula and schools that have become a tool for studying creative texts and their artistic and aesthetic aspects, and a requirement to explore the scientific and cognitive aspects that he possesses and the aim of these practices is to convert words into worlds Full of pictures and scenes that cannot be underestimated, and the researcher establishes all of this according to his critical references and his experience that tests its effectiveness. The contemplative of the Arab criticism movement realizes the value of the names that have been developing it and uncovering its characteristics in order to reach its indications and connotations and work to understand his artistic approaches to the texts, and the research takes us to the corner from which Habib Mounsi, one of the most prominent critics who contributed to building a modern Arab critical vision, started. His critical experience is considered one of the critical experiences that require study and research, investigation and scrutiny, in an effort to uncover its procedural mechanisms
Description: لغة وأدب عربي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4663
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
اليات الخطاب النقدي.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.