Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4649
Title: دور أنظمة الدفع الإلكترونية في تعزيز رضا الزبائن
Other Titles: دراسة حالة : بنك خليج الجزائر- وكالة أدرار
Authors: رشيدي, سماح
بوعزيز, حياة
العبادي, احمد / مؤطر
Keywords: التجارة الإلكترونية، وسائل الدفع الإلكترونية، رضا الزبائن.
e-commerce, electronic payment systems, customer satisfaction
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة احمد دراية -ادرار
Abstract: إن وسيلة الدفع هي تلك الوسيلة المقبولة اجتماعيا، من أجل تسهيل المعاملات الخاصة بتناول السلع والخدمات وكذلك تسديد الديون، ولقد سمح التطور التكنولوجي بإيداع وسائل الدفع الإلكترونية والتي تولدت عن تطور شبكة الإنترنت وبروز التجارة الإلكترونية، مما سمحت هذه الوسائل باختصار الوقت والتكلفة وتحقيق مزايا لم تتمكن وسائل الدفع التقليدية من تحقيقها، ولكن هذا لا يعني أنها تخلو من العيوب فقد حملت في طياتها عدة نقائص. أما الجانب التطبيقي حاولنا من خلاله معرفة واقع أنظمة الدفع الإلكترونية في الجزائر بوكالة لأدرار (AGB)، وذلك بالاعتماد على بيانات الاستبيان التي تعبر عن آراء عينة يقدر حجمها 51 زبون في وكالة بنك خليج الجزائر – أدرار- وتمت معالجة تلك البيانات باستخدام برمجية SPSS، وباستعمال أدوات التحليل الإحصائي تم التوصل الى أن انظمة الدفع الإلكترونية الحديثة تزيد من تعزيز رضا الزبائن.
The method of payment is that socially acceptable means, in order to facilitate transactions related to the handling of goods and services as well as the payment of debts, and technological development has allowed the deposit of electronic payment methods that were generated by the development of the Internet and the emergence of e-commerce, which allowed these means to reduce time and cost and achieve benefits that were not able Traditional means of payment can achieve them, but this does not mean that they are without flaws, as they have several defects. As for the application side, we tried to know the reality of electronic payment systems in Algeria at the Agency for ADRAR (AGB), by relying on the questionnaire data that expresses the opinions of a sample of 51 clients in the agency of the Gulf Bank of Algeria - ADRAR - and that data was processed using SPSS software, By using statistical analysis tools, it was concluded that modern electronic payment systems further enhance customer satisfaction.,
Description: تخصص: اقتصاد نقدي وبنكي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4649
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
التصحيح النهائي2.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.