Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4311
Title: دور التسويق الرقمي في تحسين الأداء المالي بالمؤسسة
Other Titles: دراسة ميدانية للمؤسسة الاقتصادية اتصالات الجزائر فرع ادرار
Authors: بلمبروك, وليد توفيق
لهاشمي, مولاي عمر
عياد, صالح / مؤطر
Keywords: التسويق الرقمي
الاداء المالي
اتصالات الجزائر
Issue Date: 30-Jun-2020
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: سعت هذه الدراسة إلى إبراز الدور الذي يلعبه التسويق الرقمي (الالكتروني ) في تحسين الأداء المالي، ومدى لهذا النوع من التسويق باعتباره من أحد الوسائل الحديثة التي باتت ضرورية لمواكبة التطور الحاصل. وأصبحت من الركائز التي تعتمد عليها المؤسسة وخاصة الاقتصادية، وهو أحد أهم العوامل المهمة التي تساهم في تنويع المنتجات وجلب العملاء والزبائن الجدد، لذا لابد من وجود إدارة تقوم بإدارته وتسيره، وبالتالي تحقيق جودة وخدمة رفيعة للرفع من مالية المؤسسة. وقد قمنا بإسقاط هذه الدراسة على المؤسسة الاقتصادية لاتصالات الجزائر فرع أدرار، لتوضيح كيف استخدامه لكون المؤسسة تعتمد بالأساس على الوسائل التكنولوجيا الحدية مما بسهل العمل به. ولهذا الغرض تم الاعتماد على أداة الاستبيان لجمع المعلومات وكذا الملاحظة والمقابلة. وقد توصلت الدراسة إلى أن التسويقي الرقمي أصبح ضرورة حتمية في مؤسسة اتصالات الجزائر، كونها مؤسسة اقتصادية ربحية معلوماتية واستخدامه يعطي دفعا قويا لمالية المؤسسة.
This study sought to highlight the role that digital (electronic) marketing plays in improving financial performance, and the extent of this type of marketing as one of the modern methods that have become necessary to keep pace with the development taking place. And it has become one of the pillars on which the organization depends, especially the economy, and it is one of the most important factors that contribute to the diversification of products and bring in new customers and customers, so there must be a management that manages and runs it, and thus achieving high quality and service to raise the institution's finances. We have dropped this study on the Economic Corporation of Algeria Telecom, Adrar branch, to explain how it is used because the organization relies mainly on marginal technology, which made it easy to work with. For this purpose, a questionnaire was used to collect information, as well as observation and interview. The study concluded that digital marketing has become an imperative in the Algerian telecommunications corporation, as it is an economic profit-making information company and its use gives a strong impetus to the finances of the corporation.
Description: مالية المؤسسة
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4311
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.