Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/3988
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمعزوزي, عتيقة
dc.contributor.authorنعيجة, رضا / مؤطر
dc.date.accessioned2020-09-21T09:35:54Z
dc.date.available2020-09-21T09:35:54Z
dc.date.issued2020-02-26
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/3988
dc.descriptionعلم الاجتماع تنظيم وعملen_US
dc.description.abstractتتمحور هذه الدراسة حول الكشف عن أهم الآليات المتحكمة في تشكيل الهوية المهنية لدى عمال شبه الطبي بالمؤسسة العمومية الإستشفائية، من خلال رصد مختلف التصورات التي تحملها هذه الفئة نحو واقعها المهني، والتي نفترض أنها تبنى إنطلاقاً من ثلاث أبعاد تتمثل في: دوافعهم لإختيار المهنة، وموقفهم من طبيعة التكوين شبه الطبي الذي يتلقونه، وكذا ظروف بيئة العمل الإستشفائية التي يعملون في إطارها، إضافة إلى السعي نحو إبراز علاقة الخصائص السوسيوديمغرافية، والمهنية، والتعليمية لدى عمال شبه الطبي بتشكل هويتهم المهنية . ويتلخص مفهوم الهوية المهنية إجرائياً في دراستنا هذه في ثلاث مؤشرات هما: الشعور بالإنتماء، والحصول على الإعتراف، وإكتساب الإستقلالية المهنية. وقد أعتمدنا في معالجة موضوع البحث على المنهج الوصفي، بإعتباره الأنسب لموضوع بحثنا، الذي يقوم على إبراز أهم الآليات المتحكمة في تشكيل الهوية المهنية لدى العامل شبه الطبي. أما الدراسة الميدانية فقد أجريت على عينة من عمال شبه الطبي قدر عددها ب 170 مفردة، من بين مجتمع البحث الذي يتكون من 485 عامل شبه طبي، موزعين على ثلاث مؤسسات عمومية إستشفائية بولاية بشار (مؤسسة ترابي بوجمعة، محمد بوضياف، بشري بالقاسم)، بناءاً عليه تم إختيار العينة بإستخدام المعاينة الطبقية. وتم جمع البيانات في المرحلة الإستطلاعية بالإعتماد على كل من أداة الملاحظة، والمقابلة الغير موجهة بهدف ظبط إشكالية البحث والفرضيات، وكذا أبعاد ومؤشرات الدراسة، ثم قمنا بإستخدام كل من الإستبيان، والمقابلة الموجهة، والملاحظة بالمشاركة في مرحلة التحقق من صحة الفرضيات المقترحة، وتم التأكد من صحة، وصدق كل من أداة الإستبيان، ودليل المقابلة بعرضها على المحكمين المختصين، إضافة إلى توزيع الإستمارات على عينة تجريبية من مجتمع البحث تكونت من 10عمال شبه طبيين، للتأكد من وضوح، وصحة العبارات لدى المبحوثين، وكذا الإستفادة من تعليقاتهم في تعديل الأسئلة بما يتوافق وخصوصيتهم. وتوصلنا من خلال هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج كالتالي: • إتضح لنا بأن هناك تباين في طبيعة الهوية المهنية التي يحملها عمال شبه الطبي، تبعاً للإختلاف في الخصائص السوسيوديمغرافية، والمهنية، والتعليمية التي يحملها عمال شبه الطبي. • كما أثبتت النتائج بأن هناك علاقة بين عملية الإختيار المهني (دوافع إختيار الفرد لمهنة التمريض، ومعايير إنتقاء المعهد العالي للتكوين شبه الطبي للأفراد الجدد)، وتشكل الهوية المهنية لدى عمال شبه الطبي، حيث تنعكس طبيعة دوافع إختيار الفرد لمهنة التمريض، وكذا المعايير المعتمدة من طرف المعهد العالي للتكوين شبه الطبي لإنتقاء الأفراد الجدد على شعور الأفراد بالإنتماء، والإعتراف بالذات. • كما توصلنا إلى أن عمال شبه الطبي يحملون مواقف سلبية تجاه تكوينهم، فهم يرون بأنه يقتصر على إكساب الفرد المهارات، والتقنيات المهنية بشكل آلي فقط، ولا يرقى إلى بناء هوية مهنية تقوم على تحقيق شعورهم بالإنتماء للمهنة، وتحقيق الذات، وإكتساب الإستقلالية، وذلك لغياب المرافقة البيداغوجية للطلبة المتربصين، وغياب آلية التكوين المستمر من أجل الرفع من الكفاءة، وتحسين الأداء، ومواكبة تطورات مهنة التمريض، وكذا عدم التوافق بين التكوين، وما يفرضه ميدان العمل من مهام، مما يولد إغتراب العمال عن مهنتهم. • كما أظهرت النتائج بأن هناك عدم تقبل من طرف عمال شبه الطبي لظروف العمل المادية والتنظيمية، وكذا نظام الأجور، والترقية، وأسلوب القيادة المتبع بالمؤسسات العمومية الإستشفائية، مما يؤدي إلى تزايد شعور العمال بعدم الإنتماء، والرغبة في تغيير المهنة، ومؤسسة العمل، وعدم الحصول على الإعتراف من طرف المسؤولين، وأفراد المجتمع، وعدم إكتساب الإستقلالية في أداء المهام، وتحمل المسؤوليات. وعلى ضوء تلك النتائج قامت الباحثة بتقديم مجموعة من التوصيات من أهمها: ضرورة التعرف على دوافع الفرد لإخيار مهنة التمريض أثناء إنتقاء الأفراد الجدد لدخول المهنة، والعمل على وضع برامج تكوين تتوافق مع ما يمليه ميدان العمل فعلياً بالمؤسسات العمومية الإستشفائية، وكذا تحسين ظروف بيئة العمل إستجابة لخصوصية ممتهني التمريض.en_US
dc.description.abstractThis study revolves around revealing the most important mechanisms that control the formation of the professional identity of paramedical workers in the public hospital, by monitor the various perceptions that this group holds towards its professional, which we assume are built from three dimensions: their motivation to choose the profession, And their position on the nature of paramedical training that they receive, as well as the conditions of the hospital work environment. in addition to highlighting the relationship between sociodemographic, occupational, and éducational characteristics of paramedical workers, and shape their professional identity. The concept of professional identity is procedurally summarized in our study in three indicators: feeling a sense of belonging, gaining recognition, and gaining professional independence. We have relied in treating the research topic on the descriptive approach, as it is the most appropriate for our research topic, which is based on highlighting the most important mechanisms governing the professional identity of the paramedical worker. As for the field study, it was conducted on a sample of paramedical workers estimated at 170 workers, from among the research community, which consists of 485 paramedical workers, distributed among three public hospital institutions in the wilayat of Bechar (Turabi Boujmaa Foundation, Mohamed Boudiaf, Bushra Al-Kassem), based on Thus, the sample was chosen using stratified sampling. The data was collected in the exploratory stage by relying on both the observation tool and the non-directed interview with the aim of controlling the research problem and hypotheses, as well as the dimensions and indicators of the study, then we used both the questionnaire, the directed interview, and the observation with participation in the validation stage of the proposed hypotheses, and it was confirmed the validity of both the questionnaire tool and the interview guide by presenting it to specialized arbitrators, then we distribute the forms to an experimental sample from the research community,that consisted of 10 paramedical workers, to ensure clarity and validity of the phrases among the respondents, as well as benefiting from their comments in which we modify the questions with Consistent and privacy. Through this study, we reached a set of results as follows: • It became clear to us that there is a discrepancy in the nature of the professional identity that paramedical workers carry, and depending on the difference between the sociodemographic, and the occupational, and educational characteristics of paramedical workers. • The results also is demonstrated that are a relationship between the process of professional choice (the motivation of choosing the nursing profession, and the criteria for selecting the Higher Institute of Paramedical Training of New Individuals), and the professional identity of paramedical workers is formed, as the nature to motive the individual’s choice of the nursing profession is reflected, as well as the criteria approved by The Higher Institute for Paramedical Training has chosen the selection of new individuals for individuals' sense of belonging and self-recognition. • We also found that paramedical workers carry negative attitudes toward their training, they see that it is limited to automatically equipping the individual with professional skills and techniques, and does not amount to building a professional identity based on achieving their sense of profession, self-realization, and gaining independence, due to the absence of The pedagogical accompaniment of the trainee students, the absence of a continuous training mechanism in order to raise efficiency, improve performance, and keep pace with developments in the nursing profession, as well as incompatibility between training and the tasks imposed by the field of work, which generates the alienation of workers from their profession. • The results also showed that there is a lack of acceptance by paramedical workers of the material and organizational work conditions, as well as the wages, promotion, and leadership style of hospital public institutions, which leads to a growing sense of workers lack of affiliation, a desire to change the profession, the work establishment, and lack of access To be recognized by officials and members of society, and to gain independence in the performance of tasks, and to bear responsibilities. • In the light of those results, the researcher presented a set of recommendations, the most important of which are: the necessity of identifying the individual’s motives for choosing the nursing profession during the selection of new individuals to enter the profession, and working to develop training programs that are in line with what is actually dictated by the field of work in public hospital institutions, as well as improving the conditions of the work environment in response For the privacy of nursing professionals
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالتمريضen_US
dc.subjectضغط العملen_US
dc.subjectالاختيار المهنيen_US
dc.subjectالتنشئة التنظيميةen_US
dc.titleآليات تشكيل الهوية المهنية لدى عمال شبه الطبيen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية بالمؤسسة الإستشفائية العمومية بشارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
آليات تشكيل الهوية المهنية.pdf12.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.