تأثير تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائرية على سلوك العاملين من وجهة نظر الزبائن

DSpace Repository

تأثير تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائرية على سلوك العاملين من وجهة نظر الزبائن

Show full item record

Title: تأثير تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائرية على سلوك العاملين من وجهة نظر الزبائن
Author: البركنو, نورة; بوكميش, لعلى / مؤطر
Abstract: تهدف هاته الدراسة إلى البحث عن وجهات نظر الزبائن حول تأثير تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة على سلوكات وتصرفات العاملين بالمؤسسة الجزائرية، وذلك من خلال إجراء دراسة ميدانية بالمندوبية الجهوية للخطوط الجوية الجزائرية بأدرار، وقد تم اختيار عينة قصدية ممثلة في زبائن الشركة محلة الدراسة (المسافرين) وعددها 346 زبون، حيث تم جمع المعلومات والبيانات منهم باستخدام أداة الإستمارة (المقياس - ليكرت)، وبعد جمع البيانات وتحليلها تحليلا إحصائيا وسوسيولوجيا تم التوصل إلى أهم النتائج التالية: - لم يؤدي تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائري إلى تحسين طريقة تعامل العمال مع الزبائن والاهتمام بهم. - لم يؤدي تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائري إلى تكريس الإعتمادية على العمال في الإستجابة لطلبات واحتياجات الزبائن والاهتمام بهم. - لم يؤدي تطبيق إدارة الجودة الشاملة بالمؤسسة الجزائري إلى توفير الأمن وخلق الثقة لدى الزبائن من طرف العمالThis study aims to search for customers’ perspectives on the impact of the application of the principles of total quality management on the behavior and behavior of workers in the Algerian company, through a field study at the regional delegation of Air Algerie in Adrar, and an intentional sample was selected represented in the customers of the company in the study area (travelers). The number of 346 clients, where information and data were collected from them using the questionnaire tool (Likert scale), and after data collection and analysis, statistically and sociologically, the following most important results were reached: - The application of total quality management in the Algerian institution did not improve the way workers deal with customers and take care of them. - The application of total quality management in the Algerian institution did not lead to the establishment of reliability on the workers in responding to the requests and needs of customers and taking care of them. - The application of total quality management in the Algerian institution did not lead to providing security and creating confidence among customers on the part of the workers.
Description: المنظمات والموارد البشرية
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7082
Date: 2016


Files in this item

Files Size Format View
تأثير تطبيق إدا ... ئرية على سلوك العاملين.pdf 45.68Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account