dc.contributor.author | كرومي, فاطمة | |
dc.contributor.author | بوقلقولة, عاشور / مؤطر | |
dc.date.accessioned | 2021-01-13T09:11:11Z | |
dc.date.available | 2021-01-13T09:11:11Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/4710 | |
dc.description | الفقه وأصوله | en_US |
dc.description.abstract | بيّنتْ هذه الرّسالة التي تحمل عنوان " المقاصد الجزئية عند محمد الطاهر ابن عاشور" موضوعاً هامّاً في مقاصد الشريعة الإسلامية و هو ( المقاصد الجزئية) نظراً لكونه من الموضوعات الهامة التي تحتاج إلى بيان و توضيح خاصة فيما يتعلق بمحمد الطاهر ابن عاشور. وقد فصّلت الدراسة المقاصد الجزئية في آيات الأحكام مقسّمة إياها إلى عبادات ( الطهارة، الصلاة، الزكاة ، الصوم، الحج)، معاملات مالية و بدنية ، إباحة الطيبات و تحريم الخبائث، الأحوال الشخصية( خطبة، زواج، طلاق، عدة خلع، ميراث...) ، العقوبات الشرعية( اقتصرت على الحدود المذكورة في القرآن الكريم و هي ( القتل بنوعيه العمد و الخطأ، الجروح و إتلاف الأعضاء ، الزنا، القذف،الحرابة و السرقة )). و قد اتفق ابن عاشور كثيراً مع غيره من العلماء عند ذكر المقصد الجزئي من وراء أي حُكْم شرعي، فنوّع في المقاصد الجزئية من مقصد ديني ، نفسي، اجتماعي، اقتصادي، منها ما هو خاص بالفرد و ما هو خاص بالمصلحة العامة ، و لم يقتصر على المقصد الديني فقط، بل ذكر جميع نواحي الفرد و المجتمع و الأمة ككل، مثل المقصد الجزئي من الوضوء و الغسل ، حيث يرى أن الحكمة فيهما دينية( امتثالاً لأوامر الله سبحانه و تعالى)، علمية و نفسية ( نظافة الجسم و تنشيط النفس ، تنشيط الدورة الدموية في الجسم)... فكان هذا التنوع في المقاصد الجزئية دليلاً على مراعاة الشريعة لجميع أحوال المسلم. و دافعاً إلى تتبّع آيات الأحكام. | en_US |
dc.description.abstract | This thesis, entitled 'The Partial Purposes of Muhammad al-Tahir Ibn Ashour', includes an important topic in the purposes of Islamic law which is (partial purposes) as it is an important topic that needs to be clarified, especially with regard to Muhammad al-Tahir Ibn Ashour. Then the study detailed the partial purposes in the verses of the rules, dividing them into worships (purity, prayer, zakat, fasting, hajj), financial and physical transactions, the legalization of good things and prohibition of malignancy, personal status (engagement, marriage, divorce, several disqualification, inheritance...), and sharia sanctions (limited to the limits which are mentioned in the Qur'an and they are (the two types of murder intentional and wrong, wounds and destruction of organs, adultery, ejaculation, The bayonet and theft) Ibn Ashour agreed a lot with other scholars when mentioning the partial purpose behind any legitimate rule, and he diversified in the partial purposes of a religious, psychological, social, economic purpose, including what is specific to the individual and what is specific to the public interest, and not only the religious purpose, but also all aspects of The individual, society and the nation as a whole, such as the partial purpose of ablution and washing, where he considers that wisdom is religious (in compliance with the orders of Allah), scientific and psychological (body hygiene, self-activation, activation of blood circulation in the body)... This diversity of partial purposes was a sign that sharia cared to all Muslim conditions. And they pushed for follow-up. | |
dc.publisher | جامعة احمد دراية - ادرار | en_US |
dc.subject | المقاصد الجزئية | en_US |
dc.subject | ابن عاشور | en_US |
dc.title | المقاصد الجزئية عند الإمام محمد الطاهر ابن عاشور | en_US |
dc.title.alternative | دراسة تأصيلية تطبيقية | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
المقاصد الجزئية.pdf | 5.883Mb |
View/ |