Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/9182
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | مداح, سليمان | |
dc.contributor.author | مسعد, فتح الله / مؤطر | |
dc.date.accessioned | 2024-12-25T15:59:09Z | |
dc.date.available | 2024-12-25T15:59:09Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/9182 | |
dc.description.abstract | التواصل الفعال أمر بالغ الأهمية عندما يتعلق الأمر بالعلاقة بين الأسرة والمدرسة ومن المهم لكلا الطرفين الحفاظ على خطوط اتصال مفتوحة، خاصة عند مناقشة التقدم الأكاديمي للتلميذ، إذ يجب أن يشعر الآباء بالراحة في التواصل مع المعلمين والإداريين بشأن أي مخاوف أو أسئلة قد تكون لديهم وبالمثل يجب على المدارس بذل جهد لإبقاء أولياء الأمور على اطلاع بأداء أطفالهم وأي تحديثات ذات صلة. يمكن أن يساعد التواصل المنتظم أيضًا في تكوين شعور بالثقة والتعاون بين الأولياء والمدارس عندما يعمل الطرفان على تحقيق نفس الهدف - نجاح التلميذ - فإنه يخلق بيئة تعليمية أكثر دعمًا وتماسكًا من خلال تعزيز قنوات الاتصال القوية، يمكن للأسر والمدارس العمل معًا لضمان حصول كل تلميذ على أفضل تعليم ممكن. وقد رأينا أن نجعل هذه المسألة موضوعا لأطروحتنا الموسومة بـ: ثقافة الاتصال بين الأسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري –دراسة ميدانية بمدينة غرداية- ولقد انطلقت هذه الدراسة من إشكالية محددة تتمثل في سؤال مركزي هو: _ هل توجد ثقافة اتصال بين الأسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري؟ وتندرج تحته تساؤلات فرعية: - هل ثقافة الاتصال بين الأسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري لها علاقة بالمستوى الثقافي للأولياء؟ - هل ثقافة الاتصال بين الأسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري لها علاقة بالمستوى الاقتصادي للأولياء؟ ولقد اتخدنا المنهج الوصفي طريقا لبلوغ غايتنا، حيث هدفت الدراسة إلى معرفة هل يوجد اتصال بين الأسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري، وذلك من خلال دراسة ميدانية بمدينة غرداية –الجزائر- وتكونت عينة الدراسة من 430 ولي من أولياء التلاميذ من الأسر بمدينة غرداية تم اختيارها بالاعتماد على متوسطة محمد بوضياف الثنية –غرداية- الجزائر التي اخترناها لمساعدتنا للوصول إلى العيينة الأساسية والمتمثلة في أسر التلاميذ، واعتمدت الدراسة على أداة استبيان مصممة لأولياء الأسر، وقد أكدت نتائج الدراسة أنه يوجد اتصال بين الأسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري، وأنه حقا توجد علاقة بين الاتصال بين الاسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري والمستوى الثقافي والاقتصادي للأولياء. | en_US |
dc.description.abstract | Study summary: Effective communication is crucial when it comes to the relationship between the family and the school and it is important for both parties to maintain open lines of communication, especially when discussing a pupil's academic progress. Parents should feel comfortable communicating with teachers and administrators about any concerns or questions they may have. Schools should make an effort to keep parents informed of their children's performance and any relevant updates. Regular communication can also help create a sense of trust and cooperation between parents and schools. When both parties are working towards the same goal – student success – it creates a more supportive and cohesive learning environment. By promoting strong channels of communication, families and schools can work together to ensure that every pupil gets the best. Possible education. We have decided to make this issue the subject of our dissertation titled: The culture of communication between the family and the school in Algerian society - a field study in the city of Ghardaia - and this study started from a specific problem represented in a central question: _ Is there a connection between the family and the school in the Algerian society? It includes sub-questions: - Is there a relationship between communication between the family and the school in the Algerian society and the cultural level of the parents? - Is there a relationship between communication between the family and the school in the Algerian society and the economic level of the parents? - Is there a relationship between the communication between the family and the school in the Algerian society and the educational level of the children? We have united the descriptive approach as a way to achieve our goal, as the study aimed to find out whether there is a connection between the family and the school in the Algerian society, through a field study in the city of Ghardaia - Algeria - and the study sample consisted of 430 guardians of students from families in the city of Ghardaia, which were chosen based on The middle school of Mohamed Boudiaf Al-Thaniya - Ghardaia - Algeria, which we chose to help us reach the basic sample represented in the families of the students. The study relied on a questionnaire tool designed for parents of families. The family and school in Algerian society, the cultural and economic level of parents, as well as the stage or level in which children study . | |
dc.description.abstract | Résumé de l'étude : Une communication efficace est cruciale lorsqu'il s'agit de la relation entre la famille et l'école et il est important que les deux parties maintiennent des lignes de communication ouvertes, en particulier lorsqu'il s'agit de discuter des progrès scolaires d'un élève. Les parents doivent se sentir à l'aise de communiquer avec les enseignants et les administrateurs au sujet de toute préoccupation ou question qu'ils pourraient avoir. Les écoles doivent s'efforcer de tenir les parents informés des performances de leurs enfants et de toute mise à jour pertinente. Une communication régulière peut également aider à créer un sentiment de confiance et de coopération entre les parents et les écoles. Lorsque les deux parties travaillent vers le même objectif - la réussite des élèves - cela crée un environnement d'apprentissage plus favorable et cohésif. En promouvant des canaux de communication solides, les familles et les écoles peuvent travailler ensemble pour s'assurer que chaque élève obtient le meilleur. Possibilité d'éducation. Nous avons décidé de faire de cette problématique le sujet de notre mémoire intitulé : La culture de la communication entre la famille et l'école dans la société algérienne - une étude de terrain dans la ville de Ghardaïa - et cette étude est partie d'un problème spécifique représenté dans une question centrale : _ Existe-t-il un lien entre la famille et l'école dans la société algérienne ? Il comprend des sous-questions : - Existe-t-il une relation entre la communication entre la famille et l'école dans la société algérienne et le niveau culturel des parents ? - Existe-t-il une relation entre la communication entre la famille et l'école dans la société algérienne et le niveau économique des parents ? - Existe-t-il une relation entre la communication entre la famille et l'école dans la société algérienne et le niveau scolaire des enfants ? Nous avons uni l'approche descriptive comme moyen d'atteindre notre objectif, car l'étude visait à savoir s'il existe un lien entre la famille et l'école dans la société algérienne, à travers une étude de terrain dans la ville de Ghardaïa - Algérie - et l'échantillon d'étude était composé de 430 tuteurs d'élèves issus de familles de la ville de Ghardaïa, qui ont été choisis sur la base du collège Mohamed Boudiaf Al-Thaniya - Ghardaïa - Algérie, que nous avons choisi pour nous aider à atteindre l'échantillon de base représenté dans les familles des étudiants. L'étude s'est appuyée sur un outil de questionnaire conçu pour les parents de familles. La famille et l'école dans la société algérienne, le niveau culturel et économique des parents, ainsi que le stade ou le niveau dans lequel les enfants étudient. | |
dc.publisher | جامعة احمد دراية - ادرار | en_US |
dc.subject | أنواع الأسرة، الاتصال الأسري ، أنواع الاتصال، وظائف الاتصال، مقومات الاتصال الفعال | en_US |
dc.subject | علم الاجتماع التربية | en_US |
dc.title | ثقافة الاتصال بين الأسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري | en_US |
dc.title.alternative | دراسة ميدانية بمدينة غرداية | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Thèses de Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ثقافة الاتصال بين الأسرة والمدرسة في المجتمع الجزائري دراسة ميدانية بمدينة غرداية الأطروحة المصححة.pdf | 1.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.