Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/9171
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعرامة, فيروز
dc.contributor.authorدليل, سميحة / مؤطر
dc.date.accessioned2024-12-19T16:00:08Z
dc.date.available2024-12-19T16:00:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/9171
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة الى التأكيد على فعالية برنامج ارشادي مصمم يهدف بالأساس لتحسين مستوى مفهوم الذات لدى الأطفال الذين ينتمون الى اسر مفككة في الطور الابتدائي بأبعاده الأربعة )البعد الاجتماعي، البعد النفسي، البعد العقلي، البعد الجسمي( والمتحصلين على درجات متدنية في مقياس مفهوم الذات. ولاختبار فعالية هذا البرنامج الارشادي، اعتمدنا على المنهج التجريبي لعينة قوامها 23 طفل، مقسمة الى مجموعتين متكافئتين، 61 في المجموعة التجريبية، و 61 في المجموعة الضابطة، ولضبط متغيرات الدراسة تم استخدام مقياس مفهوم الذات من اعداد الباحثة العوفي فايزة، واختبار الذكاء جودناف )رسم الرجل( واعتمدنا في ذلك على التطبيق القبلي والبعدي. وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجات المجم وعة التجريبية على ابعاد مقياس مفهوم الذات في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق البرنامج الارشادي لصالح التطبيق البعدي، ولمعرفة حجم تأثير البرنامج قمنا بحساب معامل الأثر "مربع ايتا"، ومن خلال النتائج المحصل عليها أتضح حجم تأثر البرنامج كان بين كبير وضخم. كما اشارت النتائج الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على ابعاد مقياس مفهوم الذات في القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج الارشادي على المجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية، وقمنا هنا كذلك بحساب معامل الأثر "مربع ايتا" وقد اكدت النتائج للحجم الضخم لتأثير البرنامج الارشادي. كما بينت النتائج من جهة أخرى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في درجات المجموعة التجريبية على ابعاد مقياس مفهوم الذات في القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق البرنامج الارشادي بشهرين، وهذا ان دل على فعالية البرنامج المصمم في هذا البحث والى احداث تغيير الا وهي تحسين مستوى مفهوم الذات.en_US
dc.description.abstractSummary This study aims to confirm the effectiveness of a counseling program designed primarily to improve the level of self-concept among children who belong to broken families in the primary stage in its four dimensions (the social dimension, the psychological dimension, the mental dimension, and the physical dimension) and who obtain low scores on the selfconcept scale. To test the effectiveness of this counseling program, we relied on the experimental method for a sample of 32 children, divided into two equal groups, 16 in the experimental group, and 16 in the control group. To control the variables of the study, the self-concept scale prepared by researcher Al-Awfi Faiza was used, and the Goodnaff intelligence test (Drawing a Man) we relied on the pre- and post-application . The results showed that there were statistically significant differences in the scores of the experimental group on the dimensions of the self-concept scale in the pre- and postmeasurements after applying the counseling program in favor of the post-application. To know the size of the program’s effect, we calculated the “eta square” effect factor, and through the results obtained, it became clear that the size of the program’s effect was the impact of the program was between great and huge. The results also indicated that there were statistically significant differences between the scores of the experimental group and the control group on the dimensions of the self-concept scale in the post-measurement after applying the guidance program to the experimental group in favor of the experimental group. Here we also calculated the effect factor “eta square” and the results confirmed the huge size of the effect. Guidance programme. On the other hand, the results also showed that there were no statistically significant differences in the scores of the experimental group on the dimensions of the self-concept scale in the post- and follow-up measurements two months after applying the counseling program. If anything, this indicates the effectiveness of the program designed in this research and that it brought about a change in their personality and in the basic pillar of this personality is improving the level of self-concept.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectعلم اّلنفس اّلمدرسيen_US
dc.subjectمناهج الارشاد النفسيen_US
dc.subjectعلاقة الطفل بالوالدينen_US
dc.subjectالتفكك الاسريen_US
dc.titleفعالية بّرنامج اّرشادي لّتحسين مّستوى مّفهوم اّلذات لّدى تّلاميذ اّلاسر اّلمفككةّّّّّّّّّّّّّّ بالطور اّلابتدائيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.