Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/9164
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorماموني, فاطمة الزهراء
dc.contributor.authorهداجي, عبد الجليل / مؤطر
dc.date.accessioned2024-12-18T15:34:21Z
dc.date.available2024-12-18T15:34:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/9164
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى قياس تغيرات الإنتاجية في مؤسسات التعليم العالي بالجنوب الجزائري حيث أن الأخيرة تعيش نفس الظروف الجغرافية ، التاريخية وحتى الحجمية .وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة، وذلك بعد جمع البيانات من مختلف الجامعات المدروسة ،حيث شمل مجتمع الدراسة خمس جامعات وتحديد خمس كليات من كل واحدة، وذلك خلال فترة زمنية امتدت مواسمها من 2017/2018إلى غاية 2021/2022، بحيث تصادفت هذه الفترة مع جائحة كورونا والتي أهم ما ميزها تقليص الدراسة ومختلف التظاهرات العلمية، وقصد تحليل النتائج تم الاعتماد على برنامج DEA واختيار مؤشر مالموكويست الذي يعتمد في تقديريه على التطور التكنولوجي والفني .وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: - يتأثر مستوى الكفاءة الإنتاجية العلمية بعدة عوامل نذكر منها الفترة الزمنية وكذا التخصصات العلمية ومختلف القوانين التشريعية التي تصدر لتنظم مؤسسات التعليم العالي (القوى الخارجية ). - تتأثر الإنتاجية بالقوى الداخلية للمؤسسات إذ تعتبر عامل مهم في إثارة التغيير حيث أن لاحتياجات نابعة من مشاكل عناصر البنية الداخلية للمؤسسة. - نقص الجهد الإنتاجي للموارد البشرية (أساتذة وطلبة) قد يتسبب في ضعف الإنتاجية العلمية. - يتجلى الاستغلال الأمثل للتكنولوجيا في هذه الدراسة في فترة كوفيد 19 من خلال رفع نسبة الدروس والتظاهرات العلمية عن بعد . - تعتبر العناصر المستخدمة في النموذج الثاني (المخرجات) من المؤشرات التي تحقق نمو إيجابيا بالنسبة لإنتاجية الجامعة.en_US
dc.description.abstract- The study aimed to measure productivity changes in higher education institutions in southern Algeria, as the latter live in the same geographical, historical and even-sized conditions. The study used the descriptive analytical method. Data was collected from the various universities studied. The study population included five universities, and five colleges were identified from each one. Also, during a period whose seasons extended from 2017/2018 until 2021/2022, this period coincided with the Corona pandemic in which studies and scientific activities were interrupted. The DEAP program was relied upon to analyse the results, and the Malmoquist index was chosen, as the latter depends on its study of Technological and artistic development. The study reached a set of results, the most important: the level of scientific production efficiency is affected by several factors, including the period, scientific specialisations, and various legislative laws issued to regulate higher education institutions (external forces). - Productivity is affected by the internal forces of institutions, as it is considered an essential factor in stimulating change, as it has needs that stem from their problems and needs - The lack of productive effort of human resources (professors and students) may cause weak scientific productivity - The optimal exploitation of technology in this study is evident during COVID-19 by remotely increasing the proportion of scientific lessons and demonstrations. - The elements used in the second model (outputs) are considered indicators that achieve positive growth in university productivity.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectتغير الإنتاجية، إنتاجية علمية، كفاءة تكنولوجية،كفاءة فنية، مؤشر مالموكويستen_US
dc.subjectproductivity change, Scientific productivity, Technological efficiency, Technical competence, Malmoquist indexen_US
dc.titleقياس تغير الإنتاجية في قطاع التعليم العالي بإستخدام مؤشرمالموكويستen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة مؤسسات التعليم العالي بالجنوب الجزائريen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة إجمالية ماموني للطبع (.pdf4.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.