Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/9129
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGOUZI, Nouria-
dc.contributor.authorMAZAR, Yamina / promoteur-
dc.date.accessioned2024-02-05T08:05:55Z-
dc.date.available2024-02-05T08:05:55Z-
dc.date.issued2023-11-15-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/9129-
dc.descriptionPlurilinguisme, pluriculturalisme et didactique du FLEen_US
dc.description.abstractA l’ère de la modernisation, les compétences culturelles et interculturelles interviennent pour réussir le processus d’enseignement/apprentissage du français langue étrangère et la communication interculturelle. Le répertoire consistant de représentations linguistiques et socioculturelles de la langue française et des cultures francophones dont est doté l’apprenant de 1 .A.S. tronc commun lettres et philosophie scolarisé à Touat constitue une contrainte parmi d’autres qui entrave le développement des compétences inter/ culturelles. L’objectif majeur assigné à cette recherche est de mettre en exergue le rôle prépondérant de ces compétences dans la communication avec autrui ainsi que dans l’assurance d’une communication interculturelle réussie et efficace en permettant à l’apprenant, futur citoyen, l’ouverture sur l’univers francophone dans le respect de l’altérité. La présente étude s’inscrit dans le domaine du plurilinguisme, le pluriculturalisme et la didactique du FLE. Elle s’appuie sur un corpus mixte dont les données sont analysées suivant une approche mixte dans le souci de plus de clarté et de précision.en_US
dc.description.abstractIn the era of modernization, cultural and intercultural skills are involved in the success of the process of teaching/learning French as a foreign language and intercultural communication. Being a necessity and not an expectation, these two skills play a key role in opening-up to other cultural universes by tolerating differences during the culturally heterogeneous encounters. However, these skills in the spheres of interculturality and diversity struggle to occur and they are marginalized especially in the geographically ,socially and culturally remote regions, remote from French –speaking world, such as the region of Touat in the city of Adrar 1250 kilometers away from the capital city of Algiers. The major objective assigned to this research is to highlight the preponderant role of cultural and intercultural skills in improving the teaching / learning of French as a foreign language; as well as in ensuring successful and effective intercultural communication by allowing the learner who is a future citizen, openness to the French-speaking world while respecting cultural diversity. By proposing the explicit integration of the French-speaking intercultural dimension and which promotes the teaching of French in its culture, as the first possible solution also by adopting the intercultural approach among others, we are trying to connect the French language.
dc.description.abstractتعتبر كلّ من الكفاءتين الثقافية والمتعددة الثقافات بصفتهما العرضية والمشتركة ما بين العلوم على اختلافها أساسية بل وإجبارية في التعلم وتعليم اللغة الفرنسية والتواصل ما بين الثقافات. تلعب ضرورة تلقي وتطوير هاتين الكفاءتين دورا كبيرا في الانفتاح على التنوع الثقافي العالمي في جو من التسامح والتقبل واحترام الاختلاف، ورغم ذلك نلحظ غياب وتهميش هاتين الكفاءتين خصوصا في المناطق النائية جغرافيا واجتماعيا وثقافيا كمنطقة توات بأدرار في الجنوب الكبير التي تبعد حوالي: 1250 كلم على الجزائر العاصمة، وتلميذ هذه المنطقة يملك دليلا ثقافيا غزيرا من التصورات اللسانية والاجتماعية والثقافية حول اللغة الفرنسية والثقافات الفرنكفونية مما يعرقل مسار تطويرهما. الهدف الأول المرجو من هذه الدراسة، هو توضيح الدور الهام الذي تلعبه هاتان الكفاءتان في تصور تعليمية وتعلم اللغة الفرنسية كما أنها تهدف لبناء أواصر التواصل الفعال لدى التلميذ وتهيئته ليصبح مواطنا منفتحا في المستقبل على العالم الفرنكوفوني في ظل الاحترام المتبادل بين الثقافات. تنخرط الدراسة في مجال تعدد اللغات وتعدد الثقافات وتعليمية اللغة الفرنسية التي تدرس مدونة متنوعة المصادر، والناتجة عن استبيانيين وتحاور وتجربة بيداغوجية ميدانية مرفقة بتحليل كمي، ونوعي، وخطابي لضمان الدقة والوضوح.
dc.language.isofren_US
dc.publisherUNIVERSITE AHMED DRAIA- ADRARen_US
dc.subjectLes compétences culturelles et interculturellesen_US
dc.subjectTouaten_US
dc.subjectreprésentationsen_US
dc.subjectinterculturelen_US
dc.subjectaltéritéen_US
dc.subjectla formation à l’interculturelen_US
dc.subjectCultural and intercultural competences - Touat - representations - intercultural - alterity - intercultural training.en_US
dc.subjectالكفاءتين الثقافية والمتعددة الثقافات – توات – التصورات - بين الثقافات – الآخر – تكوين الأساتذة في ما بين الثقافاتen_US
dc.titleLes compétences culturelles et interculturelles en classe de FLE dans la région de Touat : des contraintes d’enseignement aux difficultés d’apprentissage et alternatives possiblesen_US
dc.title.alternativeCas d’étude : les apprenants de 1ère année secondaireen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Les compétences culturelles et interculturelles.pdf14.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.