Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7837
Title: دور المدرسة القرآنية في إعداد الطفل لدخول مرحلة التعليم الابتدائي
Authors: بن أقوم, نصيرة
بني مرزوق, فتيحة
فاتحي, عبد النبي / مؤطر
Keywords: علم الاجتماع التربية
المرحلة الابتدائية
إعداد الطفل
المدرسة القرآنية
Quranic School - Preparation of the Child - Primary School
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة دور المدرسة القرآنية في إعداد الطفل لدخول مرحلة التعليم الابتدائي، وانطلقت الدراسة من تساؤل عام : هل تساهم المدرسة القرآنية في إعداد الطفل لدخول مرحلة التعليم الابتدائي وتبعا لذلك تمت صياغة الفرضيات التالية : ـ يساهم أسلوب التكرار المستخدم في المدرسة القرآنية في تنمية مهارات القراءة لدى المتمدرسين . ـ يساهم أسلوب الحفظ المستخدم في المدرسة القرآنية في تنمية مهارات الكتابة لدى المتمدرسين . ـ يساهم أسلوب التلقي المستخدم في المدرسة القرآنية في تنمية مهارات الحساب لدى المتمدرسين . واعتمدنا في هذه الدراسة على أداة من أدوات البحث وهي الاستمارة واخترنا المنهج الوصفي التحليلي كمنج مناسب لهذه الدراسة واستعملنا الأسلوب الإحصائي النسب والتكرار، وشملت عينة الدراسة على 50 أستاذ وأستاذة من أساتذة المرحلة الابتدائية لمدارس مختلفة، وجاءت نتائج الدراسة بالإيجاب وأكدت على تحقيق وحصة فرضيات الدراسة على أن للمدرسة القرآنية دور في إعداد الطفل لدخول مرحلة التعليم الابتدائي، فهي بالغة الأهمية في تعليم الطفل مختلف المهارات المعرفية وبذلك تساعده على تخطي الصعوبات التي سيقبل عليها في المدرسة الابتدائية .
The aim of the present study was to learn about the role of the Quranic school in preparing the child for primary education. The study proceeded from a general question: Does the Quranic school contribute to preparing the child for primary education Accordingly, the following hypotheses were formulated: - The repetition method used in the Quranic School contributes to the development of the reading skills of teachers. - The preservation method used in the Quranic School contributes to the development of the writing skills of teachers. - The method of receiving used in the Quranic School contributes to the development of the account skills of teachers. In this study, we relied on a research tool, the form and selected the analytical descriptive curriculum as suitable for this study. We used the statistical method of ratios and repetitions. and a sample study of 50 professors and professors at the primary level of different schools, The results of the study were positive and emphasized the achievement and share of the study hypotheses that the Quranic School has a role in preparing the child for primary education s knowledge skills and thus help them to overcome the difficulties to be accepted in primary school.
Description: تخصص علم الاجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7837
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.