Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7785
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبريم, صباح
dc.contributor.authorبن خويا, ادريس / مؤطر
dc.date.accessioned2023-05-07T10:40:17Z
dc.date.available2023-05-07T10:40:17Z
dc.date.issued2022-01-28
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7785
dc.descriptionتخصص: النقد الادبي الحديث والمعاصر في الجزائرen_US
dc.description.abstractإن بروز صورة البيئة التي ينتمي إليها المبدع لا بد وأن تظهر في أعماله كونه أولا يسعى للتعبير عنها؛ وكذا فهو متأثر بها وبخصائصها، والبيئة الصحراوية تربطها بأبنائها علاقة قوية رغم قسوتها، فهي البيئة التي أخرجت لنا ذاك الكم الهائل من القصائد الخالدة منذ القدم، فمنذ البدايات الأولى للشعر العربي وجد نفسه محاطا بها يغترف منها صوره ويأخذ معانيه منها، بل وتصبغه هو نفسه بخصائصها، وقد تخطت تلك القصائد عتبات الأزمنة لتصل إلينا، محملة بما يعانيه أهل هذه البيئة من ظمأ وجوع وحرمان وخوف...، رغم ذلك نجد أن الشاعر يصورها بحب المستمسك بها، ويستمد منها عناصرها ليصور حالاته النفسية المختلفة من حب وشوق وغضب؛ فقد قامت الصحراء بمد الشعراء بفضاء واسع خال من مشتات الفكر، يتيح لهم مساحة شاسعة للتفكير ويغوص في ذاته ويلتحم بالكون. ويفتح أمامه أفق التأمل في الموجود والغائب، ويحث كلماته لتحيط بما وجد ويرسلها لتبلغ ما غاب. مكنه ذلك من النظر للكون نظرة شمولية بعدما رتب جزئياته في مدارها ومراحلها، فجمع كل جزئيات الصحراء؛ سواء على مستوى المشاهد الطبيعية من الرمل والقمر والشمس؛ أو على مستوى المنظومة الاجتماعية. وبناء على هذا جاء موضوع بحثنا موسوما: صورة الصحراء عند شعراء الجنوب الجزائري "(ولايات: أدرار- تمنراست- الوادي) أنموذجا".
dc.description.abstractThe emergence of the image of the environment to which the creator belongs must appear in his works, as he first seeks to express it; Likewise, he is affected by it and its characteristics, and the desert environment has a strong relationship with its children, despite its cruelty, as it is the environment that produced for us that huge amount of immortal poems since antiquity. These poems have crossed the thresholds of times to reach us, loaded with what the people of this environment suffer from of thirst, hunger, deprivation and fear... Despite that, we find that the poet depicts them with the love of one who adheres to them, and derives from them its elements to depict his different psychological states of love, longing and anger; The desert provided the poets with a vast space free from the distractions of thought, allowing them a vast space to think and dive into themselves and join the universe. He opens the horizon of contemplation in the present and the absent, and urges his words to surround what is found and sends them to reach what is absent. This enabled him to look at the universe in a holistic way, after he arranged its particles in its orbit and stages, so he collected all the particles of the desert; Both at the level of landscapes of sand, moon and sun; or at the level of the social system. Based on this, the subject of our research came to be marked: The Image of the Desert by the Poets of Southern Algeria "(Wilayats: Adrar - Tamanrasset - Al Wadi) as a model."
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالنقد الادبي الحديث والمعاصر في الجزائرen_US
dc.subjectالصورة في التراث العربيen_US
dc.subjectالصورة عند الغربيينen_US
dc.subjectالجنوب الجزائريen_US
dc.subjectالبعد المكاني للصحراءen_US
dc.subjectالبعد الزماني للصحراءen_US
dc.subjectالصورة الشعرية والإيقاعen_US
dc.titleصورة الصحراء عند شعراء الجنوب الجزائريen_US
dc.title.alternativeولايات: أدرار- تمنراست- الوادي أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Thèses de Doctorat



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.