Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7752
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | بكراوي, عبد الكريم | |
dc.contributor.author | بلالي, مبارك / مؤطر | |
dc.date.accessioned | 2023-04-12T08:35:59Z | |
dc.date.available | 2023-04-12T08:35:59Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7752 | |
dc.description | تعليمية اللغة العربية | en_US |
dc.description.abstract | بعد الحمد لله دائماً وأبداً، فإن من المتعارف بأنه اللغة العربية من أشهر اللغات؛ وذلك لما فيها من أسرار وحقائق وصعوبة في إتقانها وسلاسة في تكلمها، فلذلك فإن الكثير من العلماء والمحدثين اهتموا باللغة العربية وبقواعدها وكشف أسرارها، وعلى هذا النحو فإن هذه الأطروحة قدمت المساعدة ولو بالقليل في معرفة الأدوات الإجرائية التي تساعد على تعليم اللغة العربية. ولذلك فإن الهدف الرئيسي من هذا البحث التعرف إلى عناصر اللغة وطرق تدريسها ومستوياتها، وذكر القواعد التي وضعوها المحدثين التي ساعدت على اعتماد الدقة التعليمية في دراسة اللغة، وتم استخدام التعليم المتوسط ببرج باجي مختار للدراسة، وقد اتبعت في البحث المنهج الوصفي التحليلي. وقسمت هذه الأطروحة إلى مقدمة وتشمل إشكالية الدراسة وأهم الدراسات السابقة، وبعد ذلك إلى قسمت ثلاثة فصول : الأول في تعليم اللغة وتعلّمها (مفاهيم عامة) ويشمل على خمسة مباحث: (المبحث الأول: مفهوم اللغة، المبحث الثاني: خصائص اللغة، المبحث الثالث: أثر اللسانيات في اللغة العربية، المبحث الرابع: التعليمية مفاهيمها ووسائلها، المبحث الخامس: تنمية المهارات اللغوية في ضوء التقدم التكنولوجي) والثاني: في التدريس في ظل المقارنة بالكفاءات ويشمل على خمسة مباحث: ( المبحث الأول: ماهية المقاربة بالكفاءات ، المبحث الثاني: التدريس بالكفاءات، المبجث الثالث: أساسيات تحديد الكفاءات في منهاج اللغة العربية، المبحث الرابع: التقويم اللغوي في المنهاج التربوي، المبحث الخامس: معايير التقييم في مجال المقاربة بالكفاءات) ، ومن ثم الفصل الثالث فقد فصَّل منهجية الدراسة وإجراءاتها من منهجية الدراسة، ومجتمع الدراسة، وعينة الدراسة، ومتغيرات الدراسة، وأسئلة وفرضيات الدراسة، والإجراءات والأساليب الإحصائية المتبعة، ومن ثم تحليل النتائج ومناقشتها والتوصيات والمراجع والملاحق. | |
dc.description.abstract | After all, praise be to God always and forever. It is well-known that the Arabic language is one of the most famous languages. This is because of the secrets and facts it contains, the difficulty in mastering them, and the smoothness in speaking them. Therefore, many scholars and modernists were interested in the Arabic language and its rules and revealed its secrets, and in this way, this thesis provided assistance, even if a little, in knowing the procedural tools that help in teaching the Arabic language. Therefore, the main objective of this research is to identify the elements of the language, methods of teaching them and their levels, and mention the rules laid down by the modernists that helped to adopt educational accuracy in studying the language. Intermediate education was used in Burj Badji Mukhtar for the study, and the research followed the descriptive analytical approach. This thesis is divided into an introduction and a study of the problem of the study and the most important previous studies, and then into three chapters: the first is in language teaching and learning (general concepts) and includes five sections: (The first topic: the concept of language, the second topic: the characteristics of language The third topic: the impact of linguistics in the Arabic language, the fourth topic: educational concepts and means, the fifth topic: the development of language skills in the light of technological progress) and the second: in teaching in light of the comparison with competencies and includes five sections: (The first topic: What is the approach to competencies, the topic Second: Teaching with Competencies, Third Section: The Basics of Determining Competencies in the Arabic Language Curriculum, Fourth Topic: Linguistic Evaluation in the Educational Curriculum, Fifth Topic: Evaluation Criteria in the Competency Approach), and then the third chapter separated the study methodology and procedures from the study methodology, and the society The study, the study sample, the study variables, the study questions and hypotheses, the statistical procedures and methods used, and then the analysis and discussion of the results, recommendations, references and appendices. | |
dc.publisher | جامعة أحمد درايعية – أدرار | en_US |
dc.subject | اللغة العربية | en_US |
dc.subject | التعليم المتوسط | en_US |
dc.subject | المقاربة بالكفاءات | en_US |
dc.subject | التّقويم اللغوي | en_US |
dc.subject | برج باجي مختار | en_US |
dc.title | الأدوات الإجرائية المساعدة على تعليم اللغة العربية | en_US |
dc.title.alternative | التعليم المتوسط المقاطعة الثالثة ببرج باجي مختار أنموذجا | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Thèses de Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
الادوات الاجرائية المساعدة.pdf | 20.37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.