Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7661
Title: دور التسويق الداخلي في تحقيق الالتزام التنظيمي
Other Titles: دراسة حالة بنك الفلاحة والتنمية الريفية – أدرار-
Authors: ناجم, مريم
علا, زهرة
بن عبيد, عبد الباسط / مؤطر
Keywords: التسويق
التسويق الداخلي
الالتزام
الالتزام التنظيمي
بنك الفلاحة وتنمية
marketing
internal marketing
compliance
regulatory commitment
NB
Issue Date: 1-Jun-2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور التسويق الداخلي في تحقيق الالتزام التنظيمي في المنظمات ، والتي أصبحت من الموضوعات الحيوية والمعاصرة إذ ازداد الاهتمام بالتسويق الداخلي في المنظمات في الوقت الحاضر لا سيما بعد بروز دور وأهمية التسويق الداخلي في الحصول على موظفين ذوي قدرات ومهارات عالية قادرين على تحمل المسؤولية اختتمت الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات والتوصيات التي تم التوصل إليها من خلال دراسة لأبعاد التسويق الداخلي (التدريب ، التمكين ، الاتصال الداخلي) لها دور فعال في تحقيق الالتزام التنظيمي للعاملين الذي يساهم في ترقية المنظمات وتحقيق أهدافها . وبعد تحليل بيانات الدراسة إحصائيا توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:  التسويق الداخلي هو نشاط يركز على القوى العاملة داخل المنظمة والهدف منه هو جعل العاملين أكثر تفهما وتحفزا واهتماما بالعملاء وتحقيق مستوى عالي من الالتزام.  يعمل التسويق الداخلي على تكامل الوظائف المختلفة داخل المنظمة من خلال التأكد من أن كلا لعاملين لديهم دراية وخبرة كافية للقيام بالأنشطة التي يقومون بها.
This study aimed to understand the role of internal marketing in achieving organizational commitment in the organizations, which has become a vital and contemporary topic as interest in internal marketing has increased at present, especially after the emergence of the role and importance of internal marketing in obtaining highly skilled and capable employees capable of assuming responsibility. The study concluded with a set of conclusions and recommendations reached through a study of the dimensions of internal marketing (training, empowerment, internal communication) which has an effective role in achieving the organizational commitment of workers that contributes to the promotion of the organizations and the achievement of their objectives. After analyzing the study's data statistically, the study reached the following conclusions:  Internal Marketing isFocused on the organization's workforce and purpose, making workers more understanding, motivated, customer interest, and achieving a high level of commitment.  Internal marketing integrates the various functions within your organization by ensuring that all personnel have sufficient knowledge and experience to carry out the activities they perform.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7661
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور التسويق الداخلي في تحقيق الالتزام التنظيمي.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.