Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7628
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorجرايد, رباب-
dc.contributor.authorخليف, وهيبة-
dc.contributor.authorحالة, خديجة / مؤطر-
dc.date.accessioned2023-02-06T10:19:05Z-
dc.date.available2023-02-06T10:19:05Z-
dc.date.issued2022-06-01-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7628-
dc.descriptionتاريخ المغرب العربي المعاصرen_US
dc.description.abstractتناولت هذه الدراسة جانبا من الحياة الثقافية العلمية بتونس خلال الفترة ما بين (1875-1956م)، باعتبار أن التعليم عنصرا أساسيا في عملية التطور والبناء ومقياسا للرقي، حيث كان التعليم بتونس قبل تطوره عبارة عن تعليم تقليدي، يتجسد في مدارس بسيطة التي سميت بالزوايا والكتاتيب والمساجد. ثم تأسست مدارس عصرية كمدرسة باردو ومدارس لتعليم البنات، كما أن جامع الزيتونة الذي طرأت عليه إصلاحاتفي تعليمه بعد ما كان تقليدي، وبتأسيس المعهدين الصادقي والخلدوني شهدت تونس قفزة ثقافية من نوع خاص. ونتيجة لذلك ظهرت جمعيتين الخلدونية وقدماء الصادقية، ولم تقتصر هذه المؤسسات على الجانب العلمي فقط بل امتد تأثيرها إلى الجانبين السياسي المتمثل بالمشاركة في المؤتمرات والاجتماعي في تنوير عقول الأهالي بصفة عامة والطلبة بصفة خاصة، كما كان لها دور كبير في تطوير الصحافة التونسية والتي كان لها امتداد وطني قومي.en_US
dc.description.abstractThis paper discusses an aspect of the cultural and scientific life in Tunisia between 1875 and 1956, as education is a primary element in the process of development and a criterion of prosperity. Prior to its evolution, education in Tunisia was confined in mosques and traditional schools known as Zawaya and Katatib. Afterwards, modern schools were established, such as Bardo School, all-girls schools, and Al Zaytuna Mosque that witnessed educational reforms to modernise it. With the creation of the Sadiki and the Khaldunian institutes, Tunisian took a unique cultural leap forward. As a result, the Khaldunian and Sadiki associations were born, which did not only focus on the scientific aspect. The influence of these associations grew beyond education to reach the political and social levels. They engaged in political conferences and educated the broad masses and not only their students. Furthermore, they had a major role in the development of the Tunisian press, which had a national reach.
dc.publisherجامعة أحمد دراية – أدرارen_US
dc.subjectالتعليمen_US
dc.subjectالصادقيةen_US
dc.subjectالخلدونيةen_US
dc.subjectتونسen_US
dc.subjectفرنساen_US
dc.subjectالزيتونةen_US
dc.subjectالجمعيةen_US
dc.subjecteducation, Sadiki school of thought, Khaldunian school of thought, Tunisia, France, Al Zaytuna, the associationen_US
dc.titleالمؤسسات العلمية بتونس الصادقية والخلدونية 1875-1956مen_US
dc.title.alternativeدراسة تاريخيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.