Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7539
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDalile, Said
dc.contributor.authorFigaoui, Abderrhman
dc.contributor.authorBourbia, Wafa / promoteur
dc.date.accessioned2022-12-22T14:10:37Z
dc.date.available2022-12-22T14:10:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7539
dc.descriptionCommande Electriqueen_US
dc.description.abstractالعمل المقترح في هذه المذكرة يتعلق بدراسة وتحسين أداء التّحكم المباشر في عزم دوران (DTC: Direct Torque control) المحرّكات الحثّية (الآلة غير المتزامنة). بواسطة بيئات MATLAB/Simulink تم تقييم أداء تقنية التّحكم DTC التقليديّة عند تشغيل المحرّك ،وقد أظهرت نتائج المحاكاة أن هذه الإستراتيجيّة توفر ديناميكيّة جيدة واستجابة سريعة لعزم الدّوران بشكل مستقل عن تدفق الجزء الثابت ،لكن كما هو الحال مع أنظمة التّحكم فإنّ DTC تعاني من تذبذبات في عزم الدّوران والتّدفق. لمعالجة هذا العيب، اقترحنا طريقة تعديل ناقل الفضاء SVM(Space Vector Modulation) والتي تقوم على أساس استبدال جدول التّبديل بمنظمات PI، فقد أظهرت النّتائج أن تقنية التّحكم DTC-SVM تتمتّع بأفضل أداء من حيث تقليل نسبة تموّج عزم الدوران وتعديل التّدفق الجيد ، وتحسين جودة تيارات الجزء الثابت.
dc.description.abstractThe proposed work in this thesis is related to the study and improvement of the performance of direct torque control (DTC: Direct Torque control) induction motors (asynchronous machine). Using MATLAB/Simulink environments the performance of the conventional DTC control technology was evaluated when the motor is running, simulation results have shown that this strategy provides good dynamics and fast response to torque independent of the stator flow, but as with the control systems the DTC suffers from fluctuations in the torque and flow. To address this drawback, we proposed the SVM (Space Vector Modulation) method which is based on replacing the switching table with PI regulators, the results showed that DTC-SVM control technology has the best performance in terms of reducing torque ripple ratio and good flow modulation, and improving the quality of stator currents.
dc.description.abstract
dc.description.abstractLe travail proposé dans ce mémoire porte sur l'étude et l'amélioration des performances des moteurs à induction à commande directe de couple (DTC : Direct Torque control) (machine asynchrone). En utilisant les environnements MATLAB/Simulink, les performances de la technologie de commande DTC conventionnelle ont été évaluées lorsque le moteur est en marche, les résultats de simulation ont montré que cette stratégie fournit une bonne dynamique et une réponse rapide au couple indépendamment du débit du stator, mais comme avec les systèmes de commande le DTC souffre de fluctuations de couple et de débit. Pour remédier à cet inconvénient, nous avons proposé la méthode SVM (Space Vector Modulation) qui est basée sur le remplacement de la table de commutation par des régulateurs PI, les résultats ont montré que la technologie de commande DTC-SVM a les meilleures performances en termes de réduction du rapport d'ondulation de couple et de bon débit modulation et amélioration de la qualité des courants statoriques.
dc.language.isofren_US
dc.publisherUNIVERSITE AHMED DRAIA- ADRARen_US
dc.subjectمحرك متزامن ذو مغنطة دائمةen_US
dc.subjectمموج توتر ذو مستويينen_US
dc.subjectالمراقبة المباشرة للتدفق و العزمen_US
dc.subjectSynchronous Induction Motor of Permanent Magnateen_US
dc.subjectTow-level Voltage Inverteren_US
dc.subjectDirect Torque and Field Controlen_US
dc.titleAutopilotage de la vitesse d'une MSAP par régulateur à mode glissanten_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Autopilotage de la vitesse d'une MSAP par régulateur à mode glissant..pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.