Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7519
Title: مدى توافر الاقتدار المعرفي لدى القيادات الجامعية وعلاقتها بتفعيل الأداء الإبداعي للأستاذ الجامعي
Other Titles: دراسة ميدانية بجامعة أحمد دراية -أدرار-
Authors: صوفي, ام الخير
بولغيتي, فيداء فاطمة الزهراء
بروكي, عبد الرحمان / مؤطر
Keywords: اقتدار معرفي
الأداء الإبداعي
جامعة احمد دراية ادرار
cognitive ability, creative performance, Ahmed Deraya University Adrar
Issue Date: 1-Jun-2022
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى توافر أبعاد الاقتدار المعرفي لدى القيادات الجامعية وعلاقته بتفعيل الأداء الإبداعي للأستاذ الجامعي، دراسة ميدانية للآراء عينة من أساتذة جامعة احمد دراية –ادرار-. وقد اعتمد أبعاد الاقتدار المعرفي (تكنولوجيات المعلومات، اتخاذ القرار، التفكير الإبداعي، إدارة المعرفة). وكذلك اعتماد أبعاد الأداء الإبداعي (التدريسي، الإشرافي، البحثي). ولتحقيق أهدف هذه الدراسة أجرة الطالبتين دراسة ميدانية في جامعة ادرار، وقد شمل مجتمع الدراسة جميع أساتذة بجامعة ادرار بحيث تم توزيع استمارة بطريقة الكترونية على الأساتذة كما بلغ مجتمع الدراسة(120) أستاذ وقد تم تحديد عينة الدراسة باستخدام معادلة( ريتشارد جيجر) لتحديد عينة ب(36) مفردة واعتمدنا على منهج الوصفي وأسلوب تحليلي وتم تحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامج SPSS وتوصلت الدراسة إلى ابرز النتائج وهي: أثبتت الدراسة أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين الاقتدار المعرفي والأداء الإبداعي بجامعة ادرار عند مستوى معنوية 5%، وتوصلت الدراسة كذاك انه يوجد اثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد الاقتدار المعرفي " تكنولوجيا المعلومات، اتخاذ القرار، التفكير الإبداعي، إدارة المعرفة" على الأداء الإبداعي بجامعة احمد دراية ادرار محل الدراسة. كما توصلت الدراسة أيضا انه توجد فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات المبحوثين حول متغيرات دراسة تعزى إلى متغيرات الشخصية والوظيفية التالية: "الجنس، السن، المسمى الوظيفي، سنوات الخبرة. وتوصلت الدراسة في الأخير إلى اقتراح نموذج الأثر الاقتدار المعرفي على الأداء الإبداعي.
This study aims to know the availability of the dimensions of cognitive competence among university leaders and its relationship to activating the creative performance of the university professor, a field study of the opinions of a sample of professors from Ahmed Deraya University - Adrar -. The dimensions of cognitive competence (information technologies, decision-making, creative thinking, knowledge management) were adopted. As well as adopting the dimensions of creative performance (teaching, supervisory, research). To achieve the objectives of this study, the two students conducted a field study at the University of Adrar. The study community included all the professors at the University of Adrar. A form was distributed electronically to the professors. The study population reached (120) professors. The study sample was determined using the Richard Geiger equation to determine a sample b. (36) Single, and we relied on a descriptive approach and an analytical method. The data was analyzed and hypotheses tested using the SPSS program The study reached the most prominent results, which are: The study proved that there is a statistically significant relationship between cognitive competence and creative performance at Adrar University at a morale level of 5%. Knowledge management” on creative performance at Ahmed Deraya University, Adrar under study. The study also found that there are statistically significant differences in the respondents’ responses about study variables that are attributed to the following personality and occupational variables: “gender, age, job title, years of experience. The study concluded in the end to propose a model for the impact of cognitive ability on creative performance
Description: إدارة اعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7519
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.