Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7378
Title: أثر نظم ذكاء الأعمال على القرارات الإستراتيجية
Other Titles: دراسة حالة جامعة أدرار
Authors: اولاد عبد الله, عبد السميع
كريمي, عمر
مجاهد, سيد احمد / مؤطر
Keywords: ذكاء الاعمال
اتخاذ قرار
تنقيب في البيانات
معالجة التحليلية للبيانات
قرار استراتيجي
business intelligence, decision making, data mining, data analytical processing, strategic decision
Issue Date: 23-Jun-2022
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أثر ذكاء الأعمال كتقنية من تقنيات المعلومات التي تزود متخذي القرار بالأدوات والمنهجيات التي تسمح لهم باتخاذ قرارات فعالة وفي الوقت المناسب وإبراز أثره في عملية اتخاذ القرارات في جامعة أدرار على غرار باقي المؤسسات، يمكنها الاستفادة من أنظمة وأدوات ذكاء الأعمال في جمع بيانات الجامعة وتحليلها وإدارتها للمساعدة على اتخاذ قرارات فعالة ومبنية على معلومات دقيقة وموثوقة. باتخاذ عينة جامعة أدرار كحالة للدراسة، كما اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي في الجانب النظري والمنهج التحليلي الاستدلالي في الجانب التطبيقي منه، على المقابلة والملاحظة إضافة إلى الاستبيان الذي اعتبر أداة أساسية لجمع المعلومات، والتي تم تحليلها باستخدام برنامج Spss، حيث توصلت الدراسة إلى وجود ارتباط بين ذكاء الاعمال بأبعاده وعملية اتخاذ القرارات الاستراتيجية، كما خلصت الدراسة إلى مجموعة من الاقتراحات والتوصيات تمكن الجامعة من مواجهة التحديات ومسايرة التطورات و التغيرات السريعة و ظروف عدم التأكد.
This study aims to highlight the impact of business intelligence as an information technology that provides decision makers with tools and methodologies that allow them to make effective and timely decisions and to highlight its impact on the decision-making process at Adrar University, like other institutions. It can benefit from business intelligence systems and tools in collecting University data, analysis and management to help make effective decisions based on accurate and reliable information. By taking the Adrar University sample as a case for the study, the study also relied on the descriptive approach in the theoretical aspect and the analytical inferential approach in the applied aspect of it, on the interview and observation in addition to the questionnaire, which was considered an essential tool for collecting information, which was analyzed using the Spss program, where the study found a link between Business intelligence in its dimensions and the strategic decision-making process, as the study concluded with a set of suggestions and recommendations that enable the university to face challenges and keep pace with developments, rapid changes and conditions of uncertainty.
Description: إدارة الأعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7378
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.