Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7372
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن عومر, فاطمة
dc.contributor.authorالطيبي, نور الهدى
dc.contributor.authorعلي الطالب, مبارك / مؤطر
dc.date.accessioned2022-12-05T10:18:29Z
dc.date.available2022-12-05T10:18:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7372
dc.descriptionتخصص: علم الاجتماع التربويen_US
dc.description.abstractسعت هذه الدراسة الى البحث في الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة وأثرها على تنمية المهارات المهنية للمعلمين على تسعة ابتدائيات في ولاية ادرار وذلك من خلال رصد واقع تجسيد الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة في المؤسسة من خلال تنمية المهارات المهنية للمعلمين مجتمع الدراسة. اعتمدت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لوصف واقع الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة ومستوى تنمية المهارات المهنية للمعلمين مجتمع الدراسة وتحليل العلاقة الموجودة بينهما، حيث تم استخدام الاستمارة والمقابلة لجمع المعلومات من ميدان الدراسة المتمثل في فئة من المعلمين والمديرون في تسعة ابتدائيات في ولاية ادرار البالغ عددهم 70. وصلت الدراسة الى انه توجد علاقة وطيدة بين الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة وأثره البليغ على تنمية المهارات المهنية للمعلمين في بعض ابتدائيات ولاية ادرار.en_US
dc.description.abstractThis study sought to investigate the supervisory methods of the school principal and its impact on the development of the professional skills of teachers in nine primary schools in the state of Adrar. And that is by monitoring the reality of embodying the supervisory methods of the school director in the institution through the development of the professional skills of the teachers of the study community. This study adopted the descriptive analytical approach to describe the reality of the supervisory methods of the school principal and the level of professional skills development for teachers in the study community and to analyze the relationship that exists between them. The study concluded that there is a strong relationship between the supervisory methods of the school principal and its significant impact on the development of the professional skills of teachers in some elementary schools in Adrar. Keywords: (supervisory methods for the school principal, teacher job performance, principal, performance, professional skills development for teachers).
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectعلم الاجتماع التربويen_US
dc.subjectالأساليب الإشرافية لمدير المدرسةen_US
dc.subjectالأداء الوظيفي المعلمen_US
dc.subjectتنمية المهارات المهنية للمعلمينen_US
dc.subjectsupervisory methods for the school principal, teacher job performance, principal, performance, professional skills development for teachersen_US
dc.titleالأساليب الإشرافية لمدير المدرسة وأثرها على تنمية المهارات المهنية للمعلمينen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية لبعض الابتدائيات بولاية ادرارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.