Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7372
Title: الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة وأثرها على تنمية المهارات المهنية للمعلمين
Other Titles: دراسة ميدانية لبعض الابتدائيات بولاية ادرار
Authors: بن عومر, فاطمة
الطيبي, نور الهدى
علي الطالب, مبارك / مؤطر
Keywords: علم الاجتماع التربوي
الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة
الأداء الوظيفي المعلم
تنمية المهارات المهنية للمعلمين
supervisory methods for the school principal, teacher job performance, principal, performance, professional skills development for teachers
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: سعت هذه الدراسة الى البحث في الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة وأثرها على تنمية المهارات المهنية للمعلمين على تسعة ابتدائيات في ولاية ادرار وذلك من خلال رصد واقع تجسيد الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة في المؤسسة من خلال تنمية المهارات المهنية للمعلمين مجتمع الدراسة. اعتمدت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لوصف واقع الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة ومستوى تنمية المهارات المهنية للمعلمين مجتمع الدراسة وتحليل العلاقة الموجودة بينهما، حيث تم استخدام الاستمارة والمقابلة لجمع المعلومات من ميدان الدراسة المتمثل في فئة من المعلمين والمديرون في تسعة ابتدائيات في ولاية ادرار البالغ عددهم 70. وصلت الدراسة الى انه توجد علاقة وطيدة بين الأساليب الإشرافية لمدير المدرسة وأثره البليغ على تنمية المهارات المهنية للمعلمين في بعض ابتدائيات ولاية ادرار.
This study sought to investigate the supervisory methods of the school principal and its impact on the development of the professional skills of teachers in nine primary schools in the state of Adrar. And that is by monitoring the reality of embodying the supervisory methods of the school director in the institution through the development of the professional skills of the teachers of the study community. This study adopted the descriptive analytical approach to describe the reality of the supervisory methods of the school principal and the level of professional skills development for teachers in the study community and to analyze the relationship that exists between them. The study concluded that there is a strong relationship between the supervisory methods of the school principal and its significant impact on the development of the professional skills of teachers in some elementary schools in Adrar. Keywords: (supervisory methods for the school principal, teacher job performance, principal, performance, professional skills development for teachers).
Description: تخصص: علم الاجتماع التربوي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7372
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.