Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7356
Title: التوافق النفسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي وأثره عى التحصيل الدراسي
Authors: سياطة, الطاهرة
اسباعي, فاطمة
بوقرن, وهاب / مؤطر
Keywords: التوافق النفسي
التحصيل الدراسي
علم النفس المدرسي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر التوافق النفسي على التحصیل الدراسي لدى تلامیذ المرحلة الثانوية وذلك بالإجابة على تساؤلات البحث وهي: - هل يوجد علاقة ارتباطية بين التوافق النفسي و التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي (المرحلة النهائية)؟ - هل يوجد توافق نفسي مرتفع لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي؟ - هل توجد فروق لأثر التوافق النفسي على التحصيل الدراسي بين الإناث والذكور لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي (المرحلة النهائية)؟ وقد تم الإعتماد على المنهج الوصفي لأنه الأنسب لهذه الدراسة ، كما تم الاعتماد على مقیاس زينب شقير للتوافق النفسي مطبقا الأداة على عینة عشوائیة بسیطة بلغت مئة (100) تلمیذ وتلمیذة من مرحلة التعليم الثانوي لبعض ثانويات الولاية ، وبعدها تمت المعالجة الإحصائیة وتوصلنا في الأخیر إلى: • وجود علاقة ارتباطية بين التوافق النفسي والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي (المرحلة النهائية). • وجود توافق نفسي مرتفع لدى طلاب السنة الثالثة ثانوي. • عدم وجود فروق دالة إحصائيا لأثر التوافق النفسي على التحصيل الدراسي بين الإناث والذكور لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي.
Amis this study ,to reveal the effect of psychological adjustment on the academic achievement of secondary school students by answering the questions which are: - Is there a correlation between psychological adjustment and academic achievement among third secondary students? - Is there a high psychological compatibility among the third year secondary students ? - Are threr differences in the psychological adjustment on academic achievement between females and males among third year secondary students? The descriptive approach has been relied upon because it is the most appropriate for this study, the Zainb Shuqair psychological compatibility scale was also used ,applying the tool to a simple random sample .it reached (100) students from the secondary education stage to some state high school, then the statistical processing was done and we finally came to: • There is a correlation between psychological adjustment and academic achievement among third year secondary students. • There is a high psychological compatibility among the third year secondary school students . • There are no statistically significant differences of the effect of psychological adjustment on academic achievement between males and females
Description: تخصص: علم النفس المدرسي
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7356
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1أثر التوافق النفسي.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.