Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7286
Title: مدى تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية
Other Titles: دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الاقتصادية بولاية أدرار
Authors: سيدي موسى, مسعودة
بن بلة, سمية
بوعزة, عبد القادر / مؤطر
Keywords: الإفصاح
الشفافية
القوائم المالية
المؤسسة الاقتصادية
التحليل الإحصائي
disclosure
transparency
balance sheets
economic institution
statistical analysis
Issue Date: 28-May-2022
Publisher: جامعة أحمد دراية – أدرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مبدأ تطبيق الإفصاح والشفافية في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا إستبانه، تم توزيعها على مجموعة مؤسسات اقتصادية وأساتذة جامعيين وتم استخدام برنامج التحليل الإحصائي spss في تحليل البيانات واختبار الفرضيات، وقد توصلت هذه الدراسة إلى أنه لا توجد فروقات بين الإفصاح والشفافية ذات دلالة إحصائية في تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية وتوفر الخصائص النوعية للمعلومات في المؤسسات محل الدراسة، وقد أوصت بضرورة العمل على زيادة الإفصاح والشفافية.
This study aims to identify the principle of applying disclosure and transparency in the Algerian economic establishment. To achieve the objectives of the studya ques-tionnaire distributed to a group of economic institutions and university The statistical analysis program SPSS was used in analyzing data and t hypotheses. This study found that there are no differences between disclosure and transparenc, which are statistically significant in the application of the of disclosure and transparrency, and provide qualitative characteristics of in the institutions under study. It recommended the need to work on increasing disclosure and transparency.
Description: تدقيق ومراقبة التسيير
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7286
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مدى تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية.pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.