Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7227
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorنايلي, عبد الرحمن
dc.contributor.authorزقلوي, محمد
dc.contributor.authorفاتحي, عبد النبي / مؤطر
dc.date.accessioned2022-11-13T10:27:02Z
dc.date.available2022-11-13T10:27:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7227
dc.descriptionعلم الاجتماع التربويen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة علاقة أساليب التقويم التربوي و علاقتها بالتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الإبتدائي، وهذا من خلال محاولة الإجابة عن التساؤل الرئيسي الثاني: ماهي علاقة أساليب التقويم التربوي بالتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الابتدائي ؟ و الذي تفرع عنه ثلاث فرضيات و هي: - توجد علاقة بين الاختبارات الموضوعية و التحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الابتدائي - توجد علاقة بين الاختبارات الشفوية و التحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الابتدائي. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي، أما مجتمع البحث فتكون من معلمي المدارس الابتدائية و البالغ عددهم 128 معلما ببلدية رقان خلال الموسم الدراسي 2020 – 2021 - واعتمدنا في هذه الدراسة على استمارة متكونة من 26 بندا كانت نتائجها الإحصائية التي تمت باستخدام النسب المئوية كالتالي: * دلت النتائج على وجود علاقة بين الاختبارات الموضوعية و علاقتها بالتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الابتدائي و هذا بسبة معتبرة جدا، حيث يرى المعلمون أن هذه الاختبارات تستعمل بكثرة في هذه المرحلة. - كما دلت على وجود علاقة بين الاختبارات المقالية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الابتدائي و هذا ما حققته الفرضية الثانية - و دلت أيضا على وجود علاقة بين الاختبارات الشفوية و علاقتها بالتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الابتدائي. بنسب متوسطة حسب ما حققته الفرضية الثالثةen_US
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectالتقويم التربويen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.subjectالمرحلة الابتدائيةen_US
dc.subjectEducational calendar, academic achievement, primary stageen_US
dc.subjectThis study aimed to know the relationship of educational evaluation methods and their relationship to academic achievement in the primary education stage, and this by trying to answer the second main question: What is the relationship of educational evaluation methods to academic achievement in the primary stage? From which three hypotheses were branched: There is a relationship between objective tests and academic achievement in primary education - There is a relationship between oral tests and academic achievement in the primary education stage. To achieve the objectives of the study, we used the descriptive analytical method, and the research community consisted of 128 primary school teachers in the municipality of Reggane during the academic season 2020-2021. In this study, we relied on a 26-item questionnaire, the results of which were statistical, which were carried out using percentages, as follows: * The results indicated that there is a relationship between objective tests and their relationship to academic achievement in the primary education stage, and this is a very significant reason, as teachers believe that these tests are frequently used in this stage. - It also indicated that there is a relationship between essay tests and their relationship to academic achievement in the primary education stage, and this is what the second hypothesis achieved. - It also indicated the existence of a relationship between oral tests and their relationship to academic achievement in the primary education stage. In average, according to what was achieved by the third hypothesis
dc.titleأساليب التقويم التربوي وعلاقتها بالتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الإبتدائيen_US
dc.title.alternativeدراسة ميدانية على عينة من مدارس بلدية رقانen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة ماستر أساليب التقويم التربوي.pdf770.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.