Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7223
Title: دور التدقيق المحاسبي في تحسين التسيير الجبائي
Other Titles: دراسة حالة بمديرية الضرائب لولاية أدرار
Authors: فتحي, نور الهدى
ميزاولي, ياقوت
قويدري, عبد الرحمان / مؤطر
Keywords: التدقيق
التدقيق المحاسبي
التسيير الجبائي
المؤسسة الاقتصادية
audit
accounting audit
fiscal management
economic enterprise
Issue Date: 2022
Publisher: جــامعة احمد دراية _ ادرار
Abstract: تواجه المؤسسات الاقتصادية اليوم تحديات كبيرة ومتنوعة، نظرا لتواجدها في بيئة تتميز بالتغير الدائم للظروف الاقتصادية واجتماعية وغيرها...وهذا ما يتطلب منها التكيف مع هذه المتغيرات والاستفادة منها على أحسن وجه. حيث هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور التدقيق المحاسبي في تحسين التسيير الجبائي في المؤسسة الاقتصادية، حيث اعتبر التدقيق المحاسبي كأداة هامة وفعالة تساعد المؤسسة في تعزيز مكانتها وتحقيق أهدافها المسطرة من خلال تعظيم أرباحها وتوسيع نشاطها باستغلال الفرصة المتاحة أمامها. ولكون التسيير الجبائي إحدى أهم الوسائل المهمة في تقليص وتدنئة المخاطر الجبائية التي تواجه المؤسسة والتي يستعملها المسير الجبائي من أجل التسيير والأداء الحسن لممارستها المحاسبية والجبائية، ولتحقيق ذلك لابد أن يكون على دراية تامة بالتشريع الجبائي وكذا الاختيارات الممنوحة له من طرف المشرع الجزائري وكذا احترام قواعد القانون الجبائي لتفادي العقوبات الجبائية. ولإبراز ذلك تم إتباع المنهج الوصفي والتحليلي وذلك بعرض إطار النظري حول كيفية مساهمة التدقيق المحاسبي في تحسين التسيير الجبائي. وللتعمق أكثر في الموضوع أجريت الدراسة الميدانية لتدعيم الإجابات على فرضيات الدراسة
Today's economic institutions face significant and diverse challenges, as they exist in an environment characterized by the constant change of economic, social and other conditions... this requires them to adapt to and make the best use of these variables. The aim of this study is to learn about the role of accounting audit in improving the fiscal management of the economic institution. Accounting audit is considered as an important and effective tool that helps the institution to enhance its standing and achieve its established goals by maximizing its profits and expanding its activity by taking advantage of the opportunity before it. As one of the most important means of reducing and cushioning the institution's fiscal risks, which are used by the fiscal process to manage and perform well its accounting and fiscal practice, Algerian legislation and the choices made by the Algerian legislature must be fully aware of the rules of the penal code in order to avoid penalties. To highlight this, the descriptive and analytical curriculum was followed by presenting a theoretical framework on how audit contributes to improved fiscal management. To further elaborate on the topic, the field study was conducted to support answers to the study's hypotheses.
Description: تدقيق ومراقبة التسيير
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7223
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دور التدقيق المحاسبي في تحسين التسيير الجبائي.pdf15.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.