Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7181
Title: أثر تبني سلوكيات القيادة الرشيقة على أداء الأستاذ الجامعي
Other Titles: دراسة حالة جامعة أحمد دراية- أدرار
Authors: سالمي, لطيفة
يعقوب, مريم
بروكي, عبد الرحمن / مؤطر
Keywords: قيادة رشيقة
أداء إبداعي
الجزائر
جامعة أحمد دراية
agile leadership
creative performance
Ahmed Deraya University
Aljeria
Issue Date: 1-Jun-2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: هدفت الدراسة الى التعرف على الدور الذي تلعبه سلوكيات القيادة الرشيقة على أداء الأستاذ الجامعي بالإضافة الى معرفة مدى توفر مقومات القيادة الرشيقة (التواضع، الصبر، الموضوعية، الهدوء، الحكمة) وتحديد مدى تأثيرها على الأداء الإبداعي للأستاذ الجامعي بأبعاده المختلفة (الأداء الإشرافي، الأداء البحثي، الأداء التدريسي). واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وطبقت الدراسة على أساتذة جامعة أحمد دراية أدرار حيث بلغت عينة الدراسة 021 أستاذ واستخدمت الاستبانة كأداة للدراسة وتم تحليل 30 استبيان، واستخدمت الباحثتان عددا من الأساليب الإحصائية في برنامج (spss) لعرض وتحليل نتائج الدراسة، وخلصت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها: * ثبتت الدراسة أنها توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد القيادة الرشيقة والأداء الإبداعي بجامعة أحمد دراية أدرار عند مستوى معنوية أقل أو يساوي 0.05. * خلال نتائج الانحدار المتعدد أثبتت الطالبتين أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لتطبيق أبعاد القيادة الرشيقة (التواضع، الموضوعية، الصبر، الهدوء، الحكمة) على تفعيل الأداء الإبداعي للأستاذ الجامعي بجامعة أحمد دراية بأدرار عند مستوى معنوية أقل أو يساوي 0.05. * فيما يخص فرضية الفروق حول المتغير المستقل للدراسة خلصنا إلى أنه لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية أقل أو يساوي 0.05 بين استجابات المبحوثين حول تفعيل القيادة الرشيقة والأداء الإبداعي للأستاذ الجامعي تعزي إلى الخصائص الشخصية والوظيفية (الجنس، السن، المسمى الوظيفي، سنوات الخبرة).
The study aimed to identify the role that agile leadership behaviors play on the performance of the university professor, in addition to knowing the availability of the elements of agile leadership (humility, patience, objectivity, calmness, wisdom) and to determine the extent of its impact on the creative performance of the university professor in its various dimensions (supervisory performance, research performance teaching performance). The study used the descriptive analytical method, and the study was applied to the professors of Ahmed Deraya University Adrar, where the study sample amounted to 021 professors, and the questionnaire was used as a tool for the study, and 30 questionnaires were analyzed. The most important results: * The study proved that there is a statistically significant relationship between the dimensions of agile leadership and creative performance at Ahmed Deraya University Adrar at a level of morale less or equal to 0.05. * Through the results of the multiple regression, the two students proved that there is a statistically significant effect of applying the dimensions of agile leadership (humility, objectivity, patience, calmness, wisdom) on activating the creative performance of the university professor at Ahmed Deraya University in Adrar at a morale level less than or equal to 0.05. * With regard to the hypothesis of differences about the independent variable of the study, we concluded that there are no statistically significant differences at a level of significance less than or equal to 0.05 between the respondents’ responses about the activation of agile leadership and the creative performance of the university professor due to personal and occupational characteristics (gender, age, job title, years of experience).
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7181
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.