Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7110
Title: اثر الذكاء الاستراتيجي على جودة التعليم العالي
Other Titles: دراسة حالة جامعة ادرار
Authors: لروي, نذير
ساوس, الشيخ / مؤطر
Keywords: الذكاء الإستراتيجي
الإستشراف
التفكير التنظيمي
جودة التعليم العالي
الشراكة
strategic intelligence
foresight
organizational thinking
quality of higher education
partnership
Issue Date: 1-May-2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: يعتبر التعليم العالي شريان الحياة للشعوب ففي الوقت الحالي و أحد دعائم النهضة في الدول و المجتمعات المعاصرة، و لتحقيق أهداف هده الدول و المجتمعات لتحقيق النهضة وجب اعتماد نظام الجودة على التعليم العالي. و هدف البحث الحالي هو معرفة أثر الذكاء الاستراتيجي على جودة التعليم العالي و لقد قام الباحث بإجراء بحثه على جامعة أدرار باستخدام أسلوب العينة العشوائية على عينة مكونة من 75 شخصا. و لقد اعتمد الباحث على منهج التحليل الوصفي في الدراسة و استخدم الاستبيان لاستطلاع عينة الدراسة. و قد أظهرت الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد الذكاء الاستراتيجي (الإستشراف و الرؤية، التفكير التنظيمي، الشراكة) على جودة التعليم العالي في جامعة أدرار. و أهم توصيات الدراسة هي: - ضرورة اعتماد المؤسسات التعليمية على الذكاء الاستراتيجي في وضع المناهج و هدا لاكتساب القدرات العقلية للطلبة لتسهيل توجيههم بما يناسب قدراتهم التي بإمكانهم الإبداع فيها. - إعادة النظر في عمليات التوجيه للطلبة باعتبارها خارطة طريق لهم و توجيههم بما يناسب القدرات و الذكاءات الفردية و ليس حسب المعدلات و هدا من خلال إعادة تقييم على مستوى الجامعة يكون بامتحان أو من خلال المقابلات الشخصية.
Higher education is the lifeblood of peoples. At the present time, it is one of the pillars of the renaissance in contemporary countries and societies. To achieve the goals of these countries and societies to achieve renaissance, the quality system must be based on higher education. The aim of the current research is to know the impact of strategic intelligence on the quality of higher education. The researcher conducted his research on Adrar University using the random sampling method on a sample of 75 people. The researcher relied on the descriptive analysis method in the study and used the questionnaire to survey the study sample. The study showed that there is a statistically significant relationship between the dimensions of strategic intelligence (foresight and vision, organizational thinking, partnership) on the quality of higher education at Adrar University. The most important recommendations of the study are: - The need for educational institutions to rely on strategic intelligence in developing curricula, and this is to acquire students’ mental abilities to facilitate directing them to suit their abilities in which they can be creative. - Reconsidering the orientation processes for students as a roadmap for them and directing them to suit individual abilities and intelligence, not according to averages, and this is through a re-evaluation at the university level through an exam or through personal interviews.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7110
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
اثر الذكاء الاستراتيجي على جودة التعليم العالي.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.