Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7086
Title: صعوبات القراءة لدى تلاميذ الطور الابتدائي
Other Titles: (السنة الرابعة أنموذجاً)
Authors: قطبي, فضيلة
مزاولي, ساسية
كلالي, مسعود / مؤطر
Keywords: صعوبات القراءة
القراءة الجهرية
فهم النص
طريقة القراءة العلاجية
reading difficulties
reading aloud
text comprehension
remedial reading method
Issue Date: 7-Jun-2022
Publisher: جــامعة احمد دراية _ ادرار
Abstract: من خلال دراستنا لموضوع " صعوبات القراءة لدى تلاميذ الطور الابتدائي "نخلص إلى أن: -القراءة أداة رئيسية للتعليم والتعلم ,واكتساب المعارف فهي عملية عقلية معقدة , يمارسها الفرد حتى يتمكن من التعرف على الكلمة , وفهم النص المقروء . وهي عنصر أساسي في الحياة الدراسية وخاصة المرحلة الابتدائية . - ترجع صعوبات القراءة بأنواعها : عميقة و سطحية و مختلطة , إلى عدة عوامل متنوعة تؤدي إلى تفاقم هذه الصعوبات كالعوامل الجسمية والنفسية والعوامل الاقتصادية والاجتماعية بالإضافة إلى العوامل التربوية. - ينتج عن صعوبات القراءة عدة مظاهر من بينها: ضعف في طلاقة القراءة الشفوية . قصور في فهم ما يقرأ واستيعابه . ضعف في القدرة على تحليل الكلمات إلى مقاطع وحروف . عكس الحروف والكلمات والمقاطع عند القراءة. صعوبة في نطق الأحرف والكلمات المتشابهة . صعوبات في التهجي ....الخ . - ولعلاج هذه الصعوبات يجب تشخيصها أولا من خلال : التعرف على جوانب صعوبات القراءة والمشكلات التي يعاني منها التلميذ . تحديد العوامل المؤثرة في القراءة كالجسمية , والاجتماعية وغيرها من العوامل. جمع البيانات والمعلومات التي تفيد في وضع وتصميم البرامج العلاجية المناسبة لصعوبات تعلم القراءة . تحديد الأسلوب والطريقة العلاجية المناسبة لعلاج صعوبات تعلم القراءة .التعرف على التلاميذ الذين يعانون من صعوبات القراءة مع تحديد مستوى التلميذ وقدرته وإمكاناته القرائية . - تتمثل طرق علاج صعوبات القراءة في عدة طرق أهمها: طريقة تعدد الوسائط , أو الحواس , و طريقة القراءة العلاجية ...الخ .
Through our study of the topic "Reading Difficulties for Primary School Students" we conclude that: Reading is a major tool for teaching and learning, and for acquiring knowledge. It is an essential element in school life, especially the primary stage. The different types of reading difficulties: deep, superficial, and mixed, are due to a variety of factors that exacerbate these difficulties, such as physical, psychological, economic and social factors, in addition to educational factors. Reading difficulties result in several manifestations, including: Weakness in oral reading fluency. Lack of understanding and comprehension of what he reads. Weakness in the ability to analyze words into syllables and letters. Reverse letters, words, and syllables when reading. Difficulty pronouncing similar letters and words. spelling difficulties, etc. - In order to treat these difficulties, they must be diagnosed first through: Identifying the aspects of reading difficulties and the problems that the student suffers from. Determine the factors affecting reading, such as physical, social and other factors. Collecting data and information that are useful in developing and designing appropriate treatment programs for reading difficulties. Determining the appropriate treatment method and method for the treatment of reading difficulties. Identifying students who suffer from reading difficulties while determining the student's level, ability and reading capabilities. The methods of treating reading difficulties are represented in several ways, the most important of which are: the multi-media method, or the senses, and the therapeutic reading method...etc
Description: تعليمية اللغة
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7086
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
صعوبات القراءة لدى تلاميذ الطور الابتدائي .pdf4.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.