Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7055
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorواضح, إيمان عدة
dc.contributor.authorبوبكر, خديجة
dc.contributor.authorحادو, فتيحة
dc.contributor.authorموفق, طيب شريف / مؤطر
dc.date.accessioned2022-10-24T14:19:54Z
dc.date.available2022-10-24T14:19:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/7055
dc.descriptionالشريعة والقانونen_US
dc.description.abstractتعد المصلحة جوهرا أساسيا بنيت عليه أو جاءت لأجله الشريعة الإسلامية الغراء, وهو نهج دأب الفقهاء الأصوليين بالخصوص إلى إقراره وتفنيده في كل إنتاجاتهم وبحوثهم الفكرية, ومنها ما قاله إبن القيم في كتابه إعلام الموقعين "فإن الشريعة الإسلامية مبناها على الحكم ومصالح العباد في المعاش والمعاد, وهي عدل كلها، ورحمة كلها، ومصالح كلها، وحكمة كلها، فكل مسألة خرجت عن العدل إلى الجور، وعن الرحمة إلى ضدها، وعن المصلحة إلى المفسدة، وعن الحكمة إلى العبث، فليست من الشريعة ولو أدخلت فيها بالتأويل". في النهاية نخلص إلى أن ترتيب المصالح في الشريعة الإسلامية يختلف عن ترتيبها في القانون الوضعي؛ أما ي الشريعة الإسلامية فيكون وفق معاير أهمها: حسب القيمة ، فتكون مصالح ضرورية وحاجية وتحسينية. وحسب مقدار الشمول فتكون المصالح عامة وخاصة. وحسب تيقن الحصول فتكون المصالح يقينية وظنية ووهمية. أما في القانون الوضعي فترتيب المصالح فيه إما حسب الترتيب المذهبي : مذهب فردي ، ومذهب اجتماعي.أو حسب الترتيب التاريخي: مصالح مدنية وسياسية، تشمل الجيل الأول، ومصالح اقتصادية واجتماعية وثقافية تشمل الجيل الثاني؛ ومصالح التضامن( البيئة – السلم – التنمية) ، تسمى جيل ثالثen_US
dc.description.abstractcompanions. As for what follows: The interest is an essential coreupon which the noble senic Sharia was created or came for and it is the approach that the fundamental junts in particular have posted in approving and refiting in all their productions and research Al-Fakan including what bn al-Qayyim said in his book Flags of the Signers, The Islamic Shara is based on govenance and the tests of the people in the fe and the next, and it is all justice, all mercy, all interests, all wisdom, every issue departed from justice to injustice, and from mercy to its opposite. And from the interest to the evil, and from the wisdom to the absurd, it is not from the Sharia even if it is inserted into it by interpretation. The interests vary between people, and even differ in their degrees in and of themselves (interest), In the end, we conclude that the arrangement of interests in Islamic Sharia differs from their arrangement in positive law, As for islamic law it is according to criteria, the most important of which are according to value, so it is necessary, needed and improving interests. And according to the amount of coverage Vtkon public and private interests. Ascertainment of access Vtkon certain national and illusory interests. As for positive law, the interests in it are arranged either according to the sectarian order: an individual doctrine, and a social doctrine Or according to the historical order: civil and political interests, including the first generation, and economic, social and cultural interests that include the second generation, Solidarity interests (environment-peace-development) are called a third generation.
dc.publisherجامعة احمد دراية - ادرارen_US
dc.subjectمعايير الترتيب
dc.subjectمراتب المصلحة
dc.subjectالمصلحة في الشريعة
dc.titleمعايير الترتيب بين المصالح دراسة مقارنة بين الفقه الإسلامي والقانون الوضعيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
معايير الترتيب.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.