Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6995
Title: إستخدام تطبيقات الإعلام الجديد في العملية التعليمية في المدرسة الإبتدائية شبكات التواصل الإجتماعي أنموذجا
Other Titles: دراسة ميدانية على عينة من اساتذة التعليم الإبتدائي امقر دائرة زاوية كنتة
Authors: داندون, صباح
كوار, فوزية / مؤطر
Keywords: التواصل الاجتماعي
تطبيقات
التكنولوجيا
الفايسبوك
المتصفح
التعليم
التعليم الالكتروني
المدرسة
communication sociale, applications, technologie, Facebook, navigateur, école, e-learning, éducation
communication sociale, applications, technologie, Facebook, navigateur, école, e-learning, éducation
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مدى استخدام تطبيقات الإعلام الجديد في العملية التعليمية بالمدرسة الابتدائية وخصصت في هذه الدراسة شبكات التواصل الاجتماعي، فقد درست عينة من أساتذة المدرسة الابتدائية اعتمدت على المنهج المسحي لااجابة على التساؤل الرئيسي والتعرف على الاستخدامات المحققة للأساتذة لاستعمالهم لهذه الشيكات الاجتماعية، وفي بحثي هذا اتخذت الملاحظة والمقابلة والاستمارة الاستبيان وقد وزعت هذا الأخيرة على عينة قصيدة لثلاث مدارس في المقاطعة السادسة بزاوية كنته الموجودين في مقر الدائرة وللإجابة على التساؤلات الفرعية التالية: _ هل تلقى شبكات التواصل الاجتماعي اهتماما من قبل أساتذة التعليم الابتدائي؟ _ ماهي مجالات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية؟ _ ماهي معيقات استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية؟ وتم تقسيم الاستبيان إلى ثلاثة محاور بالإضافة إلى صفات العينة، وقد توصلت دراستي إلى نتائج أهمها: النتائج المتعلقة بالمحور الأول: أتضح من خلال النتائج المتحصل عليها أن المبحوثين أو الأساتذة أن إقبالهم واستخدامهم لشبكات التواصل للإجتماعي أصبح ضروريفي أداء عملهم كما أن أغلبيتهم يستخدمون الهاتف النقال وجهاز الحاسوب كما أنهم يتصفحون أكثر تطبيق الفايسبوك واليوتيوب. النتائج المتعلقة بالمحور الثاني: توصلت أن المبحوثين في مجالات استخدامهم لشبكات التواصل الإجتماعي لا يمكنهم الأستغناء عنها ،لأن التطور العلمي وتغيير الإصلاحات التربوية أدت بهم إلى الأعتماد عليها وذلك راجع لعدم توفر الوقت لقراءة الكتب لأن أستاذ التعليم الإبتدائي لديه الكثير من التحضير يدرس كل المواد،فهذه الشبكات تسهل عليهم التواصل مع الأولياء ومع أصدقائهم . النتائج المتعلقة بالمحور الثالث : توصلت إلى أن أغلبية المعلمين تواجههم صعوبات تقنية مثل ضعف شبكة الأنترنت أحيانا وأنقطاع التيار الكهربائي المتكرر
The current study aims to know the extent to which new media applications are used in the educational process in primary school In this study, social networks were devoted to a sample of primary school teachers. I relied on the survey method to answer the main question and to identify the uses realized by the teachers for their use of these social checks. In my research, I took the observation, interview, and questionnaire form. The latter was distributed to a sample poem of three schools in the sixth district in the corner of his daughter-in-law who are present at the department’s headquarters and to answer the following sub-questions: _ Are social networks receiving attention from primary school teachers? _ What are the areas of using social networks in the educational process? What are the obstacles to using social networks in the educational process? The questionnaire was divided into three axes in addition to the characteristics of the sample. My study reached the most important results: Results related to the first axis: It became clear from the results obtained that the respondents or professors that their demand and use of social networks has become necessary in the performance of their work, and that the majority of them use mobile phones and computers, and they browse more Facebook and YouTube applications. Results related to the second axis: I found that the respondents in the areas of their use of social networks cannot do without them, because the scientific development and the change of educational reforms led them to rely on them due to the lack of time to read books because the teacher of primary education has a lot of preparation studying all the subjects, these networks make it easier for them to communicate with Parents and their friends. Results related to the first axis: It became clear from the results obtained that the respondents or professors that their demand and use of social networks has become necessary in the performance of their work, and that the majority of them use mobile phones and computers, and they browse more Facebook and YouTube applications . Results related to the second axis: I found that the respondents in the areas of their use of social networks cannot do without them, because the scientific development and the change of educational reform led them to rely on them due to the lack of time to read books because the teacher of primary education has a lot of preparation studying all the subjects, these networks make it easier for them to communicate with Parents and their friends
Description: صحافة إلكترونية ومطبوعة
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6995
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
إستخدا م تطبيقات الإعلا الجديد.pdf4.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.