Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6918
Title: ظاهرة عسر القراءة عند تلاميذ الطور الثاني السنة الثالثة ابتدائي أنموذجا
Authors: داده, فاطمة
كثير, سعاد
خليفي, عبد الحق / مؤطر
Keywords: عسر القراءة
الثالثة ابتدائي
المعلمين
dyslexia
third grade
theachers
Issue Date: 15-May-2022
Publisher: جــامعة احمد دراية _ ادرار
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن عسر القراءة لدى تلاميذ سنة الثالثة ابتدائي من وجهة نظر المعلمين حيث تمت صياغة الاشكالية على النحو الاتي : هل يوجد عسر القراءة لدى التلاميذ سنة ثالثة ابتدائي؟ وفي هذه الدراسة تم استخدام المنهج الاستكشافي لملائمته مع طبيعة الدراسة الحالية . اما فيما يتعلق باداة الدراسة فكانت عبارة عن استبيان عسر القراءة وبعد التاكد من الخصائص السكومترية للاداة ومدى ملائمتها للغرض الذي وضعت لاجله اما بالنسبة للعينة فكانت مكونة من 40 تلميذا وتلميذة من السنة الثالثة ابتدائي ,بحيث استخدم في التحليل النسب المئوية. وتم التوصل اليى نتيجة التالية :يوجد عسر القراءة لدى التلاميذ السنة الثالثة ابتدائي بدرجة متوسطة
This study aims at detecting dyslexia in third-year primary students from the perspective of teachers. The problem is formulated as follows : Is there dyslexia in students for a third year of primary school? In this study, the exploratory method was used to fit the nature of the current study As for the study tool, it was a difficult-to-read questionnaire after ascertaining the syllabus properties of the tool and its suitability for the purpose for which it was designed. As for the sample, it was composed of 40 pupils from the third year of primary school, so that percentages were used in the analysis. The following conclusion was reached: Pupils in the third year of primary school have dyslexia on average
Description: تعليمية اللغات
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6918
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.