Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6894
Title: حماية المستهلك أثناء إبرام العقد الإلكتروني
Authors: رحموني, عبد الرحمان السهلي
شلابي, ليلى
بحماوي, الشريف / مؤطر
Keywords: حماية المستهلك الإلكتروني
حماية المستهلك
المستهلك الإلكتروني
العقد الإلكتروني
Electronic Consumer Protection
Electronic Contract
Issue Date: 31-May-2022
Publisher: جامعة احمد دراية - ادرار
Abstract: من اهم المشكلات المعاصرة التي تواجه المستهلك اليوم تلك المتعلقة بالمعاملات الإلكترونية لفئة المستهلكين عبر الانترنيت في إطار ما بات يعرف بالعقد الإلكتروني ، هذا الأخير الذي يعد أهم وسيلة من وسائل التجارة الإلكترونية. ويصاحب عادة عرض السلع أو الخدمات عبر الانترنيت الكثير من المبالغة في الدعاية، مما يجعل هذا الأمر يؤثر بشكل واسع على توجه المستهلك ، وقد يوقعه في مغالطة تضر بمصالحة، وقد تمس بخصوصياته. فما هي الحماية التي قررتها التشريعات المقارنة في سبيل توفير ضمانات أكثر للمستهلك الإلكتروني كي يكون على بينة من أمره قبل وبعد إبرام العقد، باعتبار أن وسيلة التعاقد عبر الانترنت لا تمكن المستهلك من معاينة السلعة أو التعرف على الخدمة عن قرب ؟ وكيف يتم حماية المستهلك لمعلوماته الشخصية التي كان قد أرسلها إلى البائع الإلكتروني؟ هذه الأسئلة نحاول الإجابة عنها في بحثنا هذا من خلال التطرق إلى الحق في الإعلام الإلكتروني وأخيرا حق المستهلك في حماية بياناته الشخصية.
Among the most important contemporary problems facing the consumer today are those related to electronic transactions of the category of consumers via the Internet within the framework of what has become known as the electronic contract, the latter which is the most important means of electronic commerce. The display of goods or services via the Internet is usually accompanied by a lot of exaggeration in advertising, which makes this matter widely affect the consumer's orientation, and may lead him into a fallacy that harms reconciliation, and may affect his privacy. What is the protection decided by the comparative legislation in order to provide more guarantees to the electronic consumer so that he is aware of his matter before and after the conclusion of the contract, given that the means of contracting via the Internet does not enable the consumer to inspect the commodity or get to know the service closely? How does the consumer protect his personal information that he has sent to the e-seller? These questions we try to answer in this research by addressing the right to electronic media and finally the right of the consumer to protect his personal data.
Description: قانون أعمال
URI: https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6894
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
حماية المستهلك أثناء إبرام العقد الإلكتروني.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.