Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6822
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | بـن عمر, مولاي أمحمد | - |
dc.contributor.author | بن خـويا, ادريس / مؤطر | - |
dc.date.accessioned | 2022-10-10T07:22:34Z | - |
dc.date.available | 2022-10-10T07:22:34Z | - |
dc.date.issued | 2020-03-02 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-adrar.edu.dz/jspui/handle/123456789/6822 | - |
dc.description | النقد الأدبي الحديث والمعاصر في الجزائر | en_US |
dc.description.abstract | من الظواهر الفنية التي زخر بها شعرنا الجزائري الحديث والمعاصر ظاهرة التناص. وللاقتراب من هذه الظاهرة الفنية أكثر ودراستها والوقوف عند أنواعها وخصائصها، وقع اختياري على مدونة الشاعر عبد القادر أعبيد، وهي المدونة التي تجسدت فيها هذه الظاهرة بامتياز. ولذا وسمت هذه الدراسة ب "شعرية التناص عند الشعراء الجزائريين التواتين المعاصرين -عبد القادر أعبيد أنموذجا- ولقد كانت بداية البحث عبارة عن مدخل حاولت فيه تقديم قراءة لمفردات العنوان. ثم فصل أول تمّ فيه الوقوف عند أهم المصادر التراثية التي استفاد منها وتفاعل معها عبد القادر أعبيد. وقد خصص الفصل الثاني للوقوف عند أهم الآليات والتقنيات التناصية التي استعان بها الشاعر لإثراء تجربته. وفصل ثالث أفردته للحديث عن النواحي والجوانب الفنية والجمالية الناتجة عن تداخل النصوص وتمازجها في شعر عبد القادر أعبيد. وخاتمة أوجزت فيها أهم النتائج المتوصل إليها. | en_US |
dc.description.abstract | One of the artistic phenomena abounded by our modern and contemporary Algerian poetry is the phenomenon of intertextuality . To approach this artistic phenomenon closely and to study its types and characteristics, I have chosen the blog of the poet Abdul Qader Aabeid , a blog that embodied this phenomenon par excellence. Therefore, this study was entitled "The Poetics of Intertextuality among the Tuat Contemporary Algerian Poets - Abdelkader Abid as a Model -" The beginning of the research was an introduction in which I tried to provide a reading of the vocabulary of the title .Then a first chapter that demonstrates a stop on the most important traditional sources that have benefited AbdulKader Aabeid and got his interaction. The second chapter is devoted to examining the most important intertextual mechanisms and techniques used by the poet to enrich his experience . And a third chapter that I devoted to talking about the artistic and aesthetic aspects resulting from the intertwining of the texts and their mixing in the poetry of Abdelkader Abaid . Finally, a conclusion in which I summarized the most important results. | |
dc.publisher | جامعة احمد دراية - ادرار | en_US |
dc.subject | شعرية | en_US |
dc.subject | التناص | en_US |
dc.subject | عبد القادر أعبيد | en_US |
dc.subject | مصادر تراثية | en_US |
dc.subject | أليات التناص | en_US |
dc.subject | poetry | en_US |
dc.subject | intertextuality | en_US |
dc.subject | Abdulkader Abeid | en_US |
dc.subject | heritage sources | en_US |
dc.subject | mechanisms of intertextuality | en_US |
dc.title | شعرية التناص عند الشعراء الجزائريين التواتيين المعاصرين | en_US |
dc.title.alternative | عبد القادر أعبيد أنموذجا | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Thèses de Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
شعرة التناص في شعر عبد القادر أعبيد.pdf | 4.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.